پروژه ای برای بازسازی آثار باستانی منهدم شده توسط داعش

 شهر تاریخی پالمیرا در سوریه در زمره ارزشمندترین گنجینه های باستان شناسی جهان قرار داشته و یکی از مهمترین بناهای تاریخی جهان از نظر یونسکو نیز به شمار می آید. گفته می شود درحدود دوهزار سال پیش این شهر یکی از مهمترین مراکز فرهنگی جهان بوده است اما حالا به دست داعش افتاده و هر لحظه ترس آن می رود که توسط این گروه با خاک یکسان شود.

گرچه در هفته های گذشته اشیای ارزشمند و قابل جابجایی موزه این شهر به همراه مردم آن به نقاطی امن منتقل شدند اما حالا شهر تاریخی پالمیرا با ستونهای باستانی اش تنها و بی پناه در اختیار داعش قرار گرفته است.

جدای از هر اتفاقی که در روزهای پیش رو برای آثار باستانی این شهر تاریخی روی دهد این پرسش مطرح می شود که اصولا برای خلق دوباره آثاری از این دست در آینده و زنده نگاه داشتن فرهنگهای باستانی چه می توان انجام داد؟ اینجاست که فناوری وارد عمل می شود.

به تازگی گروهی از محققان در دانشگاههای آکسفورد و Leicester پروژه ای موسوم به "باستان شناسی در معرض خطر خاورمیانه و شمال آفریقا" آغاز کرده اند به این امید که با تکیه بر ابتکارعملهای مختلف بتوانند از آثار باستانی این مناطق حفاظت کنند.

آنها از هر تصویری، چه ماهواره ای و یا ثبت شده توسط تلفن های همراه برای گردآوری مجموعه اطلاعاتی بزرگ جهت تهیه نقشه های لازم استفاده می کنند تا در آینده بتوان آن دسته از آثار باستانی که به کلی منهدم می شود را دوباره به وجود آورد.

به گزارش مهر،از جمله برنامه هایی که در این پروژه دنبال می شود استفاده از تصویربرداری سه بعدی است. در این برنامه تلاش می شود تا از تمامی اشیاء و نقاط باستانی معروف خاورمیانه و شمال آفریقا که در معرض خطر نابودی توسط گروههایی نظیر داعش است تصویربرداری کامل شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا