کشف ابوالهول جدید در مصر

تیمی از باستان شناسان مصری در حین کاوش‌های خود در منطقه معبد کوم اومبو (Kom Ombo) جریان یک پروژه عمرانی که به آب‌های زیرزمینی مربوط می‌شد، موفق به کشف یک ابوالهول باستانی از جنس ماسه‌سنگ شدند. این کشف، امروز یکشنبه انجام‌شده است و مصطفی الوزیری، دبیر کل شورای عالی آثار باستانی مصر در این رابطه اعلام کرد: «این ابوالهول تازه کشف‌شده، احتمالاً متعلق به دوره حکومت بطالسه در مصر است. این مجسمه در جبهه شرقی معبد کوم اومبو و بین دیوار خارجی معبد و تپه باستانی مجاور آن به‌دست‌آمده است. »

در فرهنگ مصریان باستان، ابوالهول‌ها یا جانوران اساطیری با بدن شیر و صورت انسان، دارای اهمیت زیادی بوده و بر اساس اساطیر باستانی، ابوالهول‌ها معمولاً به جنس ماده بوده و معماهایی برای انسان‌ها طرح کرده و کسانی که قادر به حل این معماها نبودند، توسط وی کشته می‌شدند. 

دوره بطالسه مطابق با دوره پس از اسکندر بوده که بطلمیوس سردار اسکندر، پس از وی به حکومت مصر رسیده و به همین دلیل این سلسله را بطالسه می‌نامند. ازجمله مشهورترین فرمانروایان دوره بطالسه مصر می‌توان به کلئوپاترا ملکه افسانه‌ای و زیبای یونانی- مصری اشاره کرد.

در فرهنگ مصریان باستان، ابوالهول‌ها یا جانوران اساطیری با بدن شیر و صورت انسان، دارای اهمیت زیادی بوده و بر اساس اساطیر باستانی، ابوالهول‌ها معمولاً به جنس ماده بوده و معماهایی برای انسان‌ها طرح کرده و کسانی که قادر به حل این معماها نبودند، توسط وی کشته می‌شدند.  معروف‌ترین ابوالهول مصری در منطقه جیزه و نزدیکی اهرام سه‌گانه قرار دارد که از جنس سنگ‌آهک بوده و 73 متر طول، 20 متر ارتفاع و 6 متر عرض دارد. ابوالهول معادل عربی واژه اسفینکس یونانی است و به دلیل ترسناک بودن این مجسمه، از سوی اعراب با این عنوان نام‌گذاری شد. ابوالهول بزرگ جیزه حدوداً 4 هزار و 600 سال پیش‌ساخته شده و از این نمونه جدیداً کشف‌شده، قدیمی‌تر است.

الوزیری در تکمیل توضیحات خود افزود:«در این محوطه باستانی دو لوحه باستانی از جنس ماسه‌سنگ نیز حدود دو ماه پیش کشف‌شده بود.»

عبدالمنعم سعید، مدیرکل عتیقه‌جات منطقه اسوان نیز درباره کشفیات فوق گفت: «تیمی از کارشناسان و باستان شناسان در حال مطالعه دقیق این مجسمه هستند تا کلیه ابعاد این مجسمه ازجمله دلایل ساخت و کاربرد آن کشف شود.»

به گفته این مقام مسئول در اداره عتیقه‌جات مصر، لوحه‌های باستانی کشف‌شده در این منطقه به دوره حکومت بطلمیوس پنجم بازگشته به خط هیروگلیف کهن و جدید (Demotic) کتیبه نقش بسته است. این آثار جهت مطالعه و انجام عملیات مرمتی به موزه الفوستات منتقل‌شده و قرار است پس از پایان عملیات مرمتی، به نمایش عمومی گذاشته شوند.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: egyptindependent

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا