پزشکان رازداری را کنار بگذارند

به گزارش  سیناپرس به نقل از ایرنا، علیرضا زالی روز چهارشنبه در همایش جامع اخلاق حرفه‌ای و پزشکی قانونی که به همت سازمان نظام پزشکی درحال برگزاری است، افزود: نظام های آموزشی و حرفه ای در اخلاق حرفه ای مقوله ای مهم محسوب می شوند؛ به عنوان نمونه اخلاق حرفه ای پزشکی حکم می کند که پزشک تا مرحله ای خاص رازدار بیمار خود باشد اما اگر رفتار بیمار خطرزا باشد پزشک می تواند اطلاعات مربوط به بیماری را به خانواده بیمار بازگو کند.

وی گفت: پزشک می تواند با اجازه بیمار تشخیص خود را در بالای دفترچه بیمه بنویسد. مثلا اگر بیماری مبتلا به ایدز است و رفتارهای پر خطر ممکن است انجام دهد، این راز بیمار باید به وسیله پزشک به خانواده اش اطلاع داده شود.
زالی با تاکید بر اینکه جامعه پزشکی به هیچ عنوان نباید نسبت به تعهدات اخلاقی پیرامونی خود بی تفاوت باشد، افزود: این عمل به تعهدات اخلاقی در بین پزشکان باید به گونه ای باشد که حتی اگر جامعه از نظر اخلاقی رو به اضمحلال و افول رود، جامعه پزشکی باید از نظر اخلاقی تمام مسائل را رعایت کند.
وی تصریح کرد: اگرچه مسائل و مشکلات مربوط به حوزه پزشکی رو به افزایش است اما مسائل اخلاقی باید به خوبی رعایت شود زیرا یکی از اهداف پزشکان باید تلاش برای کسب رضایت بیماران باشد.
زالی ادامه داد: در هر صورت جامعه پزشکی باید اخلاق حرفه‌ای را رعایت کند تا مردم کمتر دچار مشکل شوند؛ اخلاق و دانش بالای پزشکی شرط های اصلی و مهم در مساله اخلاق حرفه ای محسوب می شوند این درحالی است که امروزه روی مقوله کسب مهارت، اقدامات کافی انجام نشده است از این رو، باید اخلاق حرفه ای را در جامعه پزشکی نهادینه کنیم.
همایش جامع اخلاق حرفه‌ای و پزشکی قانونی به همت سازمان نظام پزشکی امروز چهارشنبه در محل بیمارستان میلاد تهران درحال برگزار است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا