واکسن جهانی آنفولانزا ساخته شد

به‌زودی واکسن آنفلوانزا که قابلیت استفاده چندین بار در طول عمر را داراست، به‌طور رسمی معرفی و در سراسر دنیا پخش می‌شود. گروهی از محققان دانشکده پزشکی پریلمن (Perelman) دانشگاه پنسیلوانیا اخیراً اعلام کردند که با برگشت‌پذیر کردن تعداد کمی از رگه‌های آنفلوانزا (flu strains) موفق شدند به ساختار پروتئینی ویروس این بیماری حمله کنند. آن‌ها توانسته‌اند از موش‌ها، خرگوش‌ها و موش‌خرماها در برابر آنفلوانزا محافظت کنند.

این واکسن، طی چند هفته آنتی‌بادی‌هایی را در بدن ایجاد کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس‌های خاص می‌شود.

اسکات هنسلی (Scott Hensley) استادیار میکروبیولوژی و یکی از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی در این رابطه می‌گوید: «اگر اثر این آزمایش‌ها حتی در نیمی از انسان‌ها همانند موش‌ها عمل کند، در جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا موفقیت چشم‌گیری خواهد بود.»

آخرین واکسن آنفلوانزا که واکسن پن (Penn’s vaccine) نامیده می‌شود، درد فیزیکی و مشکلات کلینیکی را در مبتلایان به این بیماری کاهش می‌دهد و احتمال ابتلا دوباره به این بیماری در مبتلایان پیشین آن را کم می‌کند و همچنین می‌تواند در حفاظت انسان‌ها از آنفلوانزا کارآمد باشد.

واکسنی که محققان این پروژه به دست آورده‌اند باید تحت آزمایش‌های بیشتر قرار گیرد و نمونه آزمایش‌های آن در انسان‌ها نیز نتیجه خوب ارائه دهد تا بتوان تولید انبوه آن را آغاز کرد. این واکسن، طی چند هفته آنتی‌بادی‌ها را در بدن ایجاد کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس‌های خاص می‌شود.

هنسلی در توضیحاتش اظهار داشت: « هنگامی‌که ما برای اولین بار آزمایش این واکسن را آغاز کردیم، میزان واکنش آنتی‌بادی قابل‌توجه بود.»

بااین‌حال، در حال حاضر چالشی با واکسن فعلی وجود دارد که پژوهشگران باید از آن با موفقیت عبور کنند. میزان واکنش این واکسن نسبت به واکسن‌های  موجود بسیار افزایش پیداکرده است. این واکسن میزان واکنش آنتی‌بادی بدن را قوی‌تر و همچنین طولانی‌مدت تر خواهد کرد که این مدت‌زمان تا حدود 30 هفته پس از آزمایش ادامه پیدا می‌کند.

شرح کامل این مطالعات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی ارتباطات طبیعت (Nature Communications) منتشرشده و قابل‌دسترس است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا