کد خبر : 82977 دوشنبه 29 مرداد 1397 - 15:28:31
آفت-کش-های-جدید-زنبورهای-عسل-را-عقیم-می-کنند

آفت کش های جدید زنبورهای عسل را عقیم می کنند

پژوهشگران هشدار داده اند گروهی جدید از آفت کش ها که جایگزین آفت کش های مبتنی بر نونیکوتین گون ها در مزارع کشاورزی شده اند می توانند به همان اندازه برای زنبورهای عسل خطرناک باشند.

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،یافته های دانشگاه هالووی در لندن نشان می دهد که استفاده از آفت کش های جدید بر توان باروری زنبورهای عسل تاثیر منفی جدی گذاشته و موجب می شود تا از میزان جمعیت آنها کاسته شود. این امر می تواند تولید مثل زنبورهای عسل را کاهش دهد و نتیجه این امر کاهش گرده افشانی زنبورهای عسل و کاهش تولید عسل در سراسر جهان خواهد بود.

در تولید آفت کش های جدید کشاورزی به جای نونیکوتین گون ها از سولفسیمیم شیمیایی استفاده می شود که در سال های اخیر به طور گسترده به کار گرفته شده است. پیش از این اعلام شده بود که آفت کش های نونیکوتین گون به علت تخریب سیستم عصبی زنبورهای عسل باعث مختل شدن سیستم ارتباطی آنها شده و تاثیرات زیست محیطی مخربی داشته اند.

از سوی دیگر پس از جذب این سم در گیاهان و ورود آنها به بدن زنبورهای عسل پس از نوشیدن شهد گل ها توسط این حشره، سطح هشیاری و میزان حافظه زنبورهای عسل کمتر می شود.

سم سولفسیمیم شیمیایی هم توان باروری و تولید مثل زنبورهای عسل را به نصف کاهش می دهد و سیستم ایمنی بدن آنها را نیز دچار مشکل می کند و لذا کارشناسان هشدار داده اند که اگر چه این سم جدید به طور مستقیم زنبورهای عسل را نمی کشد، اما عملا آنها را از کار انداخته و به موجوداتی بی مصرف مبدل می کند.

کلید واژه ها: افت کش زنبور زیست محیطی عسل