کوزکو؛ بازمانده تمدن بزرگ اینکاها

در زمان شکوفایی و رونق کوزکو، این شهر نمونه‌ای بی‌نظیر از معماری فوق‌العاده تمدن اینکاها بوده اما این شکوفایی را نه تنها به عنوان پایتخت، بلکه به یک سنت غیرمعمول مختص به اینکاها مدیون است که از زمان سلطنت پاچکیتی (Pachacuti) رسم شد. با مرگ هر حاکم، مقام او به یکی از فرزندانش و تمام اموالش به عده‌ای از اقوام واگذار می‌شد. از این رو، هر حاکم جدید اینکا محل اقامت جدیدی بنا می‌کرد و سرزمین‌های جدیدی را برای این امپراتوری به ارمان می‌آورد.

اولین بار اسپانیایی‌ها در ۱۵ نوامبر ۱۵۳۳ به این شهر آمدند و کنترل بخش بزرگ‌تری از امپراتوری را در دست گرفتند. چهار دهه‌ بعد امپراتوری کاملا از بین رفت و بسیاری از آثار تاریخی و فرهنگی به جا مانده از دوران اینکاها بازسازی شدند اما طبیعت خود از فاتحان جدید این مکان انتقام گرفت: ساختمان‌ها و سازه‌های ساخت اسپانیایی‌ها توسط زلزله‌های مداوم تخریب شدند، در حالی که ساخت و سازهای اینکاها به راحتی جان سالم به در بردند.

میدانی که در گذشته میزبان مراسم «خدای خورشید» اینکاها بوده است در حال حاضر «پلازا د آرماس» (Plaza de Armas) نام دارد و به‌ طور قابل توجهی کوچک‌تر شده است. این میدان توسط ساختمان‌های دوران استعمار احاطه شده است اما اکنون بسیاری از این ساختمان‌ها پر از دفاتر توریستی، مغازه‌ها، رستوران‌ها و سایر نشانه‌های دنیای مدرن هستند. برخی از معروف‌ترین بناهای تاریخی این میدان صومعه سانتو دومینگو (سنت دومینیک) است که در محل معبد سابق خدای خورشید و کلیسای جامع در محل کاخ ویروکوچا (Viracocha) اینکاها هستند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا