مأموریت اکتشاف خورشید به تأخیر افتاد

مشکل فنی رخ‌داده در آخرین دقایق موجب شد تا برنامه سازمان فضایی ناسا با هدف پرتاب نخستین کاوشگر به سمت خورشید، با تأخیر روبه‌رو شود. این عملیات قرار بود روز گذشته انجام شود.

کاوشگر ناسا با نام پارکر (NASA’s Parker Solar Probe) قرار بود به‌عنوان نخستین ساخته دست بشر به مأموریت اکتشاف خورشید رفته و پس از قرار گرفتن در مدار خورشید، در نزدیک‌ترین حلقه خورشیدی مستقرشده و به بررسی و مطالعه این ستاره بپردازد. گفتنی است تاکنون هیچ دست‌ساخته‌ای از انسان تا این حد به خورشید نزدیک نشده است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده از سوی ناسا، درحالی‌که شمارش معکوس برای پرتاب این کاوشگر آغازشده بود و نمایشگر موجود در محل، عدد ۱ دقیقه و ۵۵ ثانیه را نشان می‌داد، یک اختلال فنی باعث شد تا مأموریت کاوشگر پارکر و راکت فضاپیمای دلتای ۴ (Delta IV) در محل ویژه پرتاب، باقی‌مانده و عملیات بر اساس برنامه پیش نرود.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده از سوی ناسا، درحالی‌که شمارش معکوس برای پرتاب این کاوشگر آغازشده بود و نمایشگر موجود در محل، عدد ۱ دقیقه و ۵۵ ثانیه را نشان می‌داد، یک اختلال فنی باعث شد تا مأموریت کاوشگر پارکر و راکت فضاپیمای دلتای ۴ (Delta IV) در محل ویژه پرتاب، باقی‌مانده و عملیات بر اساس برنامه پیش نرود.

بر اساس بیانیه شرکت United Launch Alliance سازنده راکت فضاپیما، مشکل پیش‌آمده تنها به دلیل اختلال در فشار گاز هلیوم بوده و این مشکل به‌سادگی قابل‌حل است. از آنجائی که این کاوشگر قرار است تا فاصله‌ای بسیار نزدیک به خورشید حرکت کند، در معرض میزان زیادی اشعه‌ی خطرناک و حرارتی بسیار زیاد قرارگرفته و این موضوع ازنظر علمی بسیار بااهمیت محسوب می‌شود زیرا دانشمندان در نظر دارند با کمک دلتا ۴ به بررسی فعل‌وانفعالات سطح خورشید و دلیل بروز طوفان‌های خورشیدی بپردازند.

این فضاپیما و کاوشگر خورشیدی تحت آزمایش‌های متعددی قرارگرفته و مهم‌ترین موضوع در این میان، طراحی سپر حرارتی مناسب و پیشگیری از ذوب شدن و سوختن بدنه فضاپیما بود. فاصله خورشید تا زمین در حدود ۱۴۹٫۶ میلیون کیلومتر است و کاوشگر ناسا به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده است که تا فاصله ۹٫۸ میلیون کیلومتری خورشید خواهد رفت.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، این مأموریت ۷ سال به طول خواهد انجامید. مهم‌ترین مأموریت این کاوشگر، بررسی اتمسفر خارجی حورشید و مشاهدات بسیار حساس و مهمی در این ستاره باهدف پرسش‌های فراوانی در دنیای فیزیک خواهد بود. این اطلاعات همچنین به دانشمندان در پیش‌بینی طوفان‌ها و فوران‌های مهم خورشیدی کمک می‌کند. این موضوع بر بسیاری از فناوری‌های بشر روی زمین ازجمله ماهواره‌ها و سیستم‌های دیجیتالی تأثیر به سزایی دارد.

پیشینه مطالعاتی ناسا

ناسا برای سفر به خورشید، برنامه‌ریزی بلندمدتی را طراحی کرده بود و چندی پیش از سوی این سازمان یک‌صد میلیون تصویر از خورشید را منتشر شد. این حجم تصاویر تنها حاصل مطالعات و پژوهش‌های ۵ سال بوده و در این پروژه مطالعات خورشیدی، تلسکوپ‌های ماهواره‌ای با به‌کارگیری ابزارهای اصلی رصد کننده خود برای هر دوازده ثانیه یک‌بار، یک تصویر از خورشید تهیه کردند. این عملیات توسط سیستم Atmospheric Imaging Assembly اجراشده و در این پروژه از چهار تلسکوپ ویژه که به‌صورت بدون توقف در حال عکس‌برداری بودند که طی آن پرتوها و فعالیت‌های سطح خورشید ثبت و بررسی شدند.

این فنّاوری تصویربرداری، تصاویر خورشیدی را در هشت کانال مختلف و ده طول‌موج متفاوت ثبت کرده و طی آن دمای این ستاره در درجات مابین بیست هزار درجه Kelvin تا بیست میلیون درجه Kelvin ثبت و شناسایی شد. این سیستم مطالعات خورشیدی توسط آزمایشگاه فضائی Lockheed Martin در منطقه پائولو آلتوی Palo Alto کالیفرنیا و با همکاری پژوهشگران دانشگاه استنفورد، اداره و مدیریت شد.

این مأموریت برای ایالات‌متحده امریکا حدود یک و نیم میلیون دلار هزینه در برداشته و کارشناسان در تلاش هستند تا با رفع مشکلات پیش‌آمده، این مأموریت را به سرانجام برسانند.

روز گذشته هزاران تماشاچی ازجمله ایجن پارکر (Eugene Parker) فضانورد مشهور دانشگاه شیکاگو که کاوشگر خورشید به‌افتخار وی نام‌گذاری شده بود، در ساعات نیمه‌شب گرد هم آمده و می‌خواستند شاهد این رویداد تاریخی باشند. وی ۶۰ سال پیش وقوع طوفان‌های خورشیدی را پیش‌بینی کرده بود و امروزه در آستانه ۹۱ سالگی شاهد تحقق رؤیاهای خود برای مطالعه خورشید است.

پیش‌بینی می‌شود طی مدتی کوتاه و کمتر از چند روز آینده، مأموریت کاوشگر خورشیدی پس از رفع مشکلات فنی پیش‌آمده، اجرا شود.

 ترجمه و گردآوری گزارش: احسان محمدحسینی

منبع: space.com، thespacereporter، techtimes و cbc

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا