از ارائه آمارهای اشتباه درباره رتبه ایران در تولید علم تعجب می‌کنم

ارائه آمارهای ضد و نقیض پیرامون رتبه علمی کشور از جمله مواردی است که هر از چند گاهی فعالان حوزه علم وپژوهش کشور را تحت تاثیر خود قرار می دهد.آخرین آمار منتشر شده در این رابطه بهانه ای شد تا گفتگوی کوتاهی با وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و متصدی پژوهش کشور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشته باشیم.

در رابطه با رشد علمی کشور اخبار و آمارهای ضد و نقیضی مطرح می‌شود، نظر شما به عنوان فرد اول پژوهش در وزارت علوم چیست؟

ما چندین سال است که از نظر تولید علم در منطقه اول هستیم و تعجب می کنم که چرا برخی آمارهایی ارائه می دهند که نشان دهند رتبه تولید علم کشور خوب نیست.

شتاب علمی کشور در چه شرایطی قرار دارد؟

شتاب علمی یعنی حرکت در مسیر علم برای رسیدن به هدف که ما زمانی در رتبه ۴۸ جهان قرار داشتیم و باید با شتاب بسیار حرکت می‌کردیم که به رتبه زیر ۲۰ دست یابیم و این کار صورت گرفت و طبیعی است در آن مقطع باید با شتاب بیشتری حرکت می‌کردیم ولی حالا که به رتبه مطلوبی دست یافته‌ایم و رتبه اول منطقه را داریم ثابت ماندن بسیار مهم است و باید سعی کنیم در همین رتبه باقی بمانیم.

آیا ممکن است باز هم با شتاب ادامه دهیم تا رتبه علمی ما از رتبه کنونی هم بالاتر شود؟

در حال حاضر ما رتبه اول منطقه را داریم و باید در جهان برای بالا بردن رتبه خود حرکت کنیم که با توجه به حضور ما در رتبه زیر ۲۰ رقابت بسیار سخت تر است تا آن زمان که می‌خواستیم از رتبه ۴۸ به این مکان برسیم .بنابراین باید سعی کنیم رتبه خود را حفظ کنیم و در صورت امکان به پله‌های بالاتر هم دست یابیم. بنابراین باید نسبت به نیازی که در هر مقطع زمانی داریم حرکت کنیم. در سال‌های گذشته نیاز ما شتاب بیشتر برای دستیابی به رتبه زیر ۲۰ بوده و حالا باید برای حفظ رتبه و تولید فناوری تلاش کنیم.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا