کاهش سرطان با ایجاد شبکه محصول سالم

از سه سال پیش موضوع سالم سازی محصولات کشاورزی و ارتقای کیفیت تغذیه از سوی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیری شد تا عاقبت اردیبهشت امسال با رونمایی شبکه محصول سالم (شمس) قدم های جدی برای تحقق این هدف برداشته شد.

محمدعلی ملبوبی، دبیر کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از راه اندازی شبکه محصول سالم (شمس) تا پایان امسال برای استفاده مردم خبر داد و در این خصوص گفت: شبکه محصول سالم (طرح شمس) اواخر اردیبهشت امسال از سوی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با هدف توانمندسازی، حمایت، ترویج و رتبه بندی محصولات سالم کشاورزی و بازارسازی، بازاریابی و فروش این محصولات برای ارتقای سلامت و حفظ ایمنی غذایی، رونمایی شد.

وی افزود: یکی از مشکلات موجود در سطح جامعه عدم کنترل محصولات کشاورزی از لحاظ سلامت است به همین دلیل استفاده از فناوری های زیستی برای ارتقاء میزان تولید و سلامت آنها خیلی رونق ندارد.

وی با تاکید بر اهمیت پایش در محصولات کشاورزی اظهارداشت: ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی به شرکت‌های تولید محصول سالم کمک می کند و آنها را در قالب یک شبکه ای به نام شبکه محصول سالم متحد می کند. ما به واسطه شرکت های خصوصی، بازرسی مرحله تولید نهاده های کشاورزی تا تولید محصول کشاورزی را پایش خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه، شبکه شمس به صورت کامل مستقل از دولت و به صورت خصوصی فعالیت می‌کند، افزود: شرکت های بازرسی خصوصی برای حفظ اعتبار خودشان اجازه نمی دهند خطایی رخ دهد. اگر این شرکت ها معتبر نباشند جایی در این شبکه ندارند.

وی ادامه داد: در شبکه شمس ساز و کارهایی وجود دارد از جمله اینکه مستنداتی که شرکت های تولید کننده ارایه می کنند، از سوی این شبکه بازنگری و راستی آزمایی شده و پس از آن برای دسترسی و اسکن کد محصول از سوی مصرف کنندگان، در یک وب سایت قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: شبکه محصول سالم تا پایان امسال به طور کامل عملیاتی می شود و مردم می توانند از خدمات آن بهره مند شوند.

معرفی و شفاف سازی محصول‌های سالم می‌شوند

سید محمود رضا شایسته، مجری طرح شبکه محصول سالم با بیان اینکه فضای سلامت کشور با کودها و سم های شیمیایی پر شده است، گفت: پیش از این سموم با یارانه به کشاورزان ارایه می شد که آنان نا آگاهانه از این مواد بالاتر میزان مصرف استفاده می کنند که در نهایت منجر به تولید محصول های ناسالم می شود.

وی گفت: شهرهای شمالی یکی از نقاطی است که آمار سرطان بالایی دارند. یک سری مناطق وجود دارد که به دلیل سم ها دیگر نمی توان محصول سالم کشت کرد از اینرو لازم است که فرهنگ سازی  از کشاورز شروع شود.

وی با بیان اینکه شبکه محصول سالم به عنوان یک پلتفرم در صدد است محصولات سالم گواهی شده را معرفی و شفاف سازی کند، افزود: هم اکنون تولید سالم گواهی شده داریم و این شبکه با ۱۵۰ عضو راه افتاده است و ۶۰ شرکت تولیدکننده کود معدنی، آلی و زیستی آماده عضویت در شبکه هستند. همچنین بیش از ۱۰۰ عضو در انجمن ارگانیک و سایر انجمن های مرتبط نیز بالقوه این آمادگی را برای پیوستن دارند.

مجری شبکه محصول سالم بیان کرد: تامین مالی این زنجیره به عنوان سرمایه در گردش مشکلی است که باید به آن پرداخت. شبکه محصول سالم حداقل به ۲۰ پروژه مطالعاتی عملیاتی احتیاج دارد که در حال تهیه این پروژه ها و مدل ها هستیم.

به گفته وی، هم اکنون ۵ پروژه انجام شده که مهمترین آن رهگیری محصول سالم از مزرعه تا سفره است.

کاهش سرطان با ایمن سازی محصول های کشاورزی

پیش از این مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست ‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بهبود تغذیه را یکی از روش های موثر در کاهش سرطان در کشور دانست که با ایجاد شبکه محصول سالم می توان به آن دست یافت.

وی در خصوص ضرورت ایجاد شبکه محصول سالم در کشور گفت: استفاده از محصولات غذایی سالم یکی از راه های کنترل بروز سرطان در دنیا است که باید این موضوع مهم مدنظر حاکمیت و دولت باشد.

وی افزود: 50 درصد سرطان ها با تحرک بیشتر، عدم استعمال دخانیات و تغذیه سالم قابل پیشگیری است که در این بین فراهم کردن سفره سالم و مواد سالم غذایی وظیفه دولت ها است.

گفتنی است، شبکه محصول سالم با مشارکت شرکت ها و گروه های کنشگر و تاثیرگذار بر زنجیره تامین محصولات سالم به طور داوطلبانه تشکیل شد که هر یک از اعضا نقش موثر و معینی در دستیابی به اهداف و ماموریت های شبکه ایفا خواهند کرد.

اهداف راه اندازی شبکه محصول سالم شامل تعیین شاخص‌های سلامت و رتبه بندی محصولات کشاورزی، صدور گواهی و رهگیری محصولات کشاورزی و غذایی در زنجیره تامین محصولات سالم توسط اعضا، ایجاد شبکه معتمد همکاری بین نهادها، شرکت های خصوصی و موسسات دولتی و غیردولتی برای ارتقای سلامت کشور، افزایش ظرفیت و بهره وری تولید و توزیع محصولات سالم با توسعه فعالیت های نوآورانه و جمعی به بهره مندی کشور از فناوری های مرتبط با سلامت و شرکت های خصوصی موثر در زنجیره تامین محصولات کشاورزی است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا