تحریک مغزی، آینده درمان سرطان

به نظر می رسد، احساس مثبتی که به عنوان مثال، در زمان خوردن شکلات ایجاد می شود، یک موج افزایشی از مواد شیمیایی "حس خوب" را به مغز ارسال می کند. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد، فعال کردن این مسیرهای عصبی، احتمالا روشی موثر برای مقابله با رشد سرطان است.

محققان در این مطالعه، عملکرد مغز برای کنترل سیستم ایمنی در زمان مقابله با سرطان را مورد بررسی قرار دادند. با قرار دادن سلول های سرطانی در بدن چند موش و تحریک روزانه مدار پاداش در مغز به مدت 2 هفته، پاسخ بسیار قوی مشاهده شد.

ازیا رولز (Asya Rolls)، زیست شناس و یکی از نویسندگان این مطالعه تأکید کرد: در تحقیقات خود دریافتیم، اگر سیستم پاداش مغز موش را در طول رشد تومور سرطانی فعال کنیم، می توانیم اندازه تومور را به طور قابل توجهی کاهش دهیم.

نتایج به دست آمده نشان داد، با تحریک روزانه مدار پاداش در مغز، اندازه تومور در این گروه از موش ها – نسبت به موش های گروه کنترل بدون تحریک مغزی – بین 40 تا 50 درصد کاهش پیدا کرد.

دانشمندان در تحقیقات خود دریافتند، این نوع تحریک مغزی، یک گروه خاص از سلول های ایمنی – سلول ‌های سرکوب کننده مشتق از میلوئید (MDSCs) – که در مغز استخوان تولید می شوند را تحت تأثیر قرار می دهند.

سلول‌های سرکوب کننده مشتق از میلوئید (MDSCs) از طریق غیرفعال کردن سایر سلول های ایمنی، باعث رشد تومور می شوند.

با فعال کردن سیستم پاداش مغز، سیگنال های شیمیایی آزاد می شوند که باعث غیرفعال شدن سلول های حمایت گر از تومور (سلول های MDSCs) می شوند و درحقیقت، این روش، یک پاسخ ایمنی ضد تومور محسوب می شود.

این نتایج بسیار امیدوارکننده هستند، اما استفاده از این روش روی انسان به انجام تحقیقات بیشتری نیاز دارد. با این حال، شاید پزشکان بتوانند در آینده با تحریک مغز از طریق روش غیرتهاجمی تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) که برای درمان افسردگی استفاده می شود، سرطان را نیز درمان کنند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شد.

منبع: newsweek