تعداد قمرهای مشتری به 79 عدد رسید

بررسی قمرهای جدید سیاره مشتری از بهار سال 2017 از سوی گروهی از ستاره شناسان آغاز شد. به گفته گرت ویلیامز (Gareth Williams) از محققان Minor Planet Center اتحادیه بین المللی نجوم، با انجام رصدهای مختلف در مدت بیش از یک سال، وجود 12 قمر جدید سیاره مشتری تأیید شدند.

تمامی قمرهای مشتری در مداری نسبتا دورتر از قمرهای گالیله ای (Galilean moons) درحال حرکت هستند. قمرهای گالیه ای شامل: اروپا، گانیمد، آیو و کالیستو هستند.

از 12 قمر تازه کشف شده، 2 قمر در گروهی جای دارند که بین گروه قمرهای بیرونی و قمرهای گالیله ای درحال چرخش هستند. اغلب قمرها در ابعاد سیارک های بزرگ، با قطری بین 1 تا 3 کیلومتر هستند. یکی از قمرهای جدید در گروه بیرونی (outer group) دارای ویژگی های منحصر به فرد و متمایزی است.

قطر یکی دیگر از قمرهای تازه کشف شده، کمتر از یک کیلومتر است که احتمالا کوچکترین قمر شناخته شده سیاره مشتری محسوب می شود. این قمر کوچک با نام پیشنهادی Valetudo، در جهت چرخش سیاره مشتری و برخلاف جهت گردش سایر قمرها در گروه بیرونی، درحال چرخش است.

این کشف به دانشمندان کمک می کند تا تصویر کاملتری از چگونگی شکل گیری منظومه شمسی و برخوردهای عظیم در اطراف این غول گازی (مشتری) به دست بیاورند.

خبر تأیید 12 قمر جدید سیاره مشتری روز سه شنبه 17 ژوئیه (26 تیر) در سایت International Astronomical Union Minor Planet Electronic Circular اعلام شد.

منبع: cnet

1. از قمر کربنی سیاره مشتری هم تو سایت بزارین.ممنون.