سرطان پروستات در کمین کودکان تمیز

محققان دانشگاه دورهام (انگلیس) در این مطالعه، داده های 359 مرد شامل: افرادی که در بنگلادش متولد شده و در کودکی به انگلیس مهاجرت کرده بودند، بنگلادشی هایی که در بزرگسالی به انگلیس مهاجرت کرده بودند، و همچنین نسل دوم مهاجران – افراد متولد انگلیس از والدین مهاجر بنگلادشی – را مورد ارزیابی قرار دادند.

مردان بنگلادشی که از دوران کودکی در انگلیس پرورش یافته و بزرگ شده اند، با سطوح بالاتر تستوسترون – نسبت به مردانی که در بنگلادش زندگی کرده اند – مواجه هستند.

نتایج به دست آمده در این مطالعه، این نظریه را که سطوح تستوسترون از طریق ژنتیک یا نژاد کنترل می شود، به چالش می کشد. به نظر می رسد که سطوح تستوسترون مردان، بیشتر تحت تأثیر محیطی است که فرد در دوران کودکی در آن پرورش یافته است.

براین اساس، پسرانی که در محیط های سالم تر، عاری از میکروب و بیماری ها بزرگ می شوند، با سطوح بالاتر تستوسترون در بزرگسالی مواجه می شوند و این مسأله، با افزایش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط است.

پروفسور گیلیان بنتلی (Gillian Bentley)، یکی از اعضای گروه تحقیقاتی دانشگاه دورهام تأکید کرد: سطوح بسیار بالا یا بسیار پایین تستوسترون، پیامدهایی را برای سلامت مردان به همراه دارند. سطوح بالای تستوسترون با بروز رفتارهای تهاجمی تر سطوح پایین آن، با کاهش سطح انرژی پایین و از دست دادن میل جنسی در ارتباط هستند.

محققان عنوان می کنند که سطوح بالای تستوسترون در مردان، با افزایش خطر بزرگ شدن پروستات و بروز سرطان در ارتباط است؛ بنابراین در غربالگری های سرطان پروستات، محیط دوران کودکی فرد نیز باید به عنوان یک عامل تأثیرگذار، مدنظر قرار بگیرد تا بتوان تصویر دقیق تری از احتمال ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سرطان پروستات را ارائه کرد.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Ecology and Evolution منتشر شد.

منبع: telegraph