طراحی نقشه ژنتیکی برای خرسها

سال گذشته محققان دانشگاه میسوری مقاله ای درباره تنوع ژنتیکی خرس های سیاه در میسوری، ارکانساس و اوکلاهوما به چاپ رساندند و همچنین آنها در این مقاله به این نتیجه رسیدند که باید محیط زیست را برای حفظ جمعیت سالم این خرس ها مدیریت کرد. هم اکنون این دانشمندان مطالعه قبلی را توسعه دادند و خرس های آمریکای شمالی را هم وارد آن کردند. آنها کشف کردند که ارتباط ژنتیکی خرس های سیاه آلاسکا با خرس های مناطق شرقی آمریکا بیشتر از خرس های مناطق غربی این ناحیه است. جزئیات این مطالعه الگوهای مهاجرت باستانی خرس های سیاه را بررسی می کند و نقشه های ژنتیکی دقیقی را فراهم می آورد که می تواند برای مدیریت محیط زیست جهت حفظ جمعیت خرس های سیاه شمال آمریکا مورد استفاده قرار گیرد.

دکترامیلی پاکت، یکی از فارق التحصیلان و متخصصان دانشگاه MU، در این باره بیان کرد: «این اولین مطالعه ژنومیک است که به طور سراسری به بررسی خرس های سیاه می پردازد.» این تیم تحقیقاتی با استفاده از ژنتیک هسته ای پیشرفته سه منطقه جغرافیایی این خرس ها را در نواحی شرقی و غربی شمال آمریکا و نیز آلاسکا مشخص کردند. این تیم بعد از شناسایی این سه ناحیه برای پی بردن به رابطه جمعیت هر نوع، آن نواحی را به نه دسته جغرافیایی تقسیم کرد.

رایج ترین روشی که برای مطالعه توزیع ژنتیکی در یک گروه از این گونه مورد استفاده قرار گرفته است استفاده از تفکیک  دی‌ ان ای میتوکندری سلولی است که پستانداران آن را فقط از مادر به ارث می برند. پاکت و تیم تحقیقاتی اش با استفاده از سایر روش های پیشرفته به تحلیل ژن های هسته ای پرداختند که حامل ژن های بیشتر و اطلاعاتی در زمینه گونه ها بود. این تیم بیش از 500 نمونه DNA را از موسسه های حیاط وحش، دانشگاه ها و سایر شرکای خصوصی دیگر خود بدست آوردند.

دکتر پاکت در این باره گفت: «دانشمندان با استفاده از اطلاعاتی که از جمع آوری ژن های هسته ای بدست آورده بودند موفق شدند تا بر روی وراثت و اصل و نسب تاکید بیش تری کنند. با انجام این کار قادر به ردیابی اصل و نسب آنها با استفاده از خرس های موجود در این مناطق و نیز ردهایی از پدران و مادران آنها که نشان دهنده تکامل آنها هست شدیم. این یافته ها منجر به کشف نقشه های ژنتیکی و الگو های مهاجرت خرس های سیاه شد که تا کنون نتوانسته بودیم به آنها دست پیدا کنیم.»

دکتر پاکت در ادامه بیان کرد: «چیزی که درباره نتایج این تحقیق مورد توجه است این است که اکنون ما به چگونگی ارتباط این خرس ها در مناطق مختلف جغرافیایی دست یافته ایم و می توانیم از این اطلاعت جهت درک سازگاری های کارکردی نظیر خصوصیات خواب زمستانی استفاده کنیم.»

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا