نقش باکتری های قطبی در مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی

پژوهشگران کشور شیلی  در مطالعات جدید خود دریافتند که باکتری های موجود در قطب جنوب می توانند دانشمندان را در مسیر یافتن راه حلی برای پدیده مقاومت باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ، یاری کنند . این مطالعات توسط  ماریا سولدا پاولف Maria Soledad Pavlov که یک متخصص زیست شناسی دریائی است انجام و در حال پیگیری است .

بر اساس  گزارش خبرگزاری فرانسه ،  عمده توجه این مطالعات بر عملکرد و ساختار نوعی خاص از باکتری ها به نام پسئو دوموناس pseudomonas است که در قطب جنوب زندگی کرده و قادر به دوام آوردن در این شرایط دشوار و سخت زیستی است . این باکتری همچنین دارای توانائی ویژه ای است که از فعالیت دیگر باکتری ها در بدن انسان ، حیوانات و گیاهان جلوگیری می کند .

لازم به توضیح است که باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ها می توانند زندگی انسان ها را به خطر بیاندازند. این خطر، افرادی که مقاومت بدنشان پایین است را بیشتر تهدید می کند چرا که در این حالت باکتری در بدن پخش شده و از بین بردن آن سخت تر می شود .

پزشکان هشدار می دهند که این مشکل در اروپا ، به ویژه در مناطق جنوبی آن ، به سرعت در حال رشد است . احتمالا مشکل از افزایش استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها و وضعیت نامناسب بهداشتی بیمارستان ها ایجاد شده باشد .

مارک بونتن (Marc Bonten) متخصص میکرو بیولوژیست بالینی از مرکز پزشکی دانشگاه اوتریخت  برای چنین مشکلی، سه راه حل مطرح کرده  و می گوید : " حل این مشکل رویکردی چند جانبه را  نیازمند است . اول ، استفاده و مصرف آنتی بیوتیک ها باید عاقلانه تر و محدودتر شود . دوم ، وضعیت بهداشتی بیمارستان ها و مراکز بهداشتی باید بهبود پیدا کند و سوم، پژوهشگران و دانشمندان باید آنتی بیوتیک های جدیدی را پیدا کنند که قادر به مقابله با باکتری های مقاوم باشند چرا که این نوع باکتری ها دیگر با داروهای فعلی از بین نمی روند . "

گفتنی است که بر اساس نظر کارشناسان ، برخی از باکتری ها در طول هزاران سال به طور طبیعی در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند . پژوهشگران در تلاش هستند تا بدانند که چگونه این طیف ، اکنون به باکتری های بیماری زا در انسان تبدیل شده اند .

بر خلاف تصورات رایج در جوامع جهانی ، مصرف غیر ضروری مقادیر زیاد آنتی بیوتیک می تواند به مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها منجر شود که این مساله نگرانی های عمده بهداشت عمومی در سطح جهانی را ایجاد کرده است . محققان امریکایی دریافتند که مصرف غیر ضروری آنتی بیوتیک ها خطرات دیگری را نیز همانند عفونت های ثانویه و واکنش های آلرژیک را به همراه خواهد داشت .

گزارش های جدید پژوهشگران در انگلستان ، نشان می دهد که آمار مرگ بر اثر باکتری ها یا میکروب های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها تا سال 2050 بیشتر از سرطان خواهد بود.

در حال حاضر مرگ و میر به علت مقاومت به آنتی بیوتیک ها Antibiotic resistance (AMR) در حدود هفتصد هزار نفر در سال برآورد می شود که این رقم تا سال 2050 ممکن است به ده میلیون نفر در سال افزایش پیدا کند

مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها باعث شده است تا استفاده از این داروها در درمان های پزشکی مانند تعویض مفصل ، بخش سزارین ، شیمی درمانی و عمل جراحی پیوند ، رد شود .

بر اساس گزارشی که جیم اونیل (Jim O'Neill) اقتصاد دان بریتانیایی ارائه داده است ، مقاومت به آنتی بیوتیک ها (AMRs) در آینده ضربه بزرگی به اقتصاد جهانی وارد خواهد کرد . بر اساس این پژوهش ها تخمین زده می شود که ظهور باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها در حدود صد هزار میلیارد دلار در سطح جهانی هزینه خواهد برداشت . او در این گزارش یادآور شده است که به تاخیر انداختن این پدیده برای تنها ده سال از حال حاضر تا سال 2050 ، می تواند 65 تریلیون دلار امریکا در سطح جهانی ذخیره ایجاد کند .

لازم به ذکر است که برخی از کشورهای آفریقایی در حال حاضر برای مقابله با عفونت و بیماری در تلاش هستند که با توجه به کم اثر شدن داروها این مساله بسیار سخت شده است . بر اساس تحقیقات انجام شده تنها  در کشور نیجریه تا سال 2050 بیش از یک چهارم مرگ ها در اثر مقاومت باکتری ها در برابر داروها خواهد بود .

پژوهش ها و مطالعات جدید همچنین  نشان می دهد که بهترین برنامه برای جلوگیری از وقوع این حادثه ، ساخت و توسعه داروهای جدید برای از بین بردن باکتری ها است ، در حالی که باعث مقاومت سازی نشود . این عمل تنها با بررسی و مطالعه بیشتر آنتی بیوتیک ها و کشف راه حلی برای مقابله با مقاومت در برابر باکتری ها انجام پذیر خواهد بود .

لازم به ذکر است که در سال جاری ، سازمان بهداشت جهانی از مقاومت دارویی در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان یک " تهدید بزرگ جهانی " نام برده است . این سازمان که وابسته به سازمان ملل متحد است با بررسی آمار مربوط به 114 کشور ، از افزایش مقاومت دارویی در همه نقاط جهان خبر داده است . سازمان بهداشت جهانی در گزارشی اعلام کرد که جهان وارد دوره ای شده است که عفونت‌های ساده‌ای که برای سالیان طولانی قابل درمان بوده اند ، در حال حاضر کشنده هستند .