رتبه 27 جهانی ایران در فیزیک پلاسما

به گزارش ایسنا، محمد مقدم واحد، در سومین کنفرانس ملی مهندسی و فیزیک پلاسما که در دانشگاه تبریز برگزار شد، ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان در این کنفرانس گفت: این دانشگاه ظرفیت و پتانسیل‌های زیادی دارد که باید این توانمند‌ی‌ها برای رشد و شکوفایی همه جانبه منطقه و کشور بکار گرفته شود.به گفته وی، در حال حاضر بیش از 20 هزار دانشجو در بیش از 20 دانشکده در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد بیش از 40 درصد، دانشجوی مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز تصریح کرد: امروزه کار علمی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به درد جامعه می‌خورد که کاربردی بوده و درد و مشکلی در جامعه را حل کند.

محمد جواد خلج، عضو ستاد ویژه توسعه فناوری نانو کشور نیز در این آیین تولید ثروت و بهبود کیفیت زندگی را از جمله اهداف و چشم اندازهای این ستاد عنوان کرد و گفت: توسعه کاربردی فناوری پلاسما، توسعه صنعتی کاربردهای فناوری، توسعه تجهیزات و ماشین آلات حوزه پلاسما و توسعه بازار محصولات پلاسما از جمله ماموریت‌های ستاد نانوی کشور است.به گفته وی، ایران در حوزه نانو در بین 15 کشور برتر دنیا، رتبه هفتم را دارد.

ناصر علی نژاد، مسئول طرح "توکامک" ملی نیز در این آیین با تاکید بر اینکه فیزیک پلاسما جزو علوم پایه است و در علوم پزشکی، کشاورزی و صنعت کاربرد فراوانی دارد، گفت: فیزیک پلاسما دانش نوینی است که هنوز به سرانجام نهایی نرسیده و هر روز نتایج جدیدی را می‌توان از تحقیقات در این حوزه مهم به دست آورد.

وی افزود: با افزایش جمعیت در دنیا و افزایش سرانه مصرف انرژی و کمبود منابع فسیلی انرژی، تحقیقات دانشمندان به سوی استفاده از انرژی‌های جدید رفته است.

عبدالرحمان نامدار، رییس دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز نیز با اشاره به ظرفیت‌های مختلف این دانشکده گفت: دانشکده فیزیک دارای آزمایشگاه‌های پیشرفته در زمینه‌های مختلف از جمله گاما، اشعه ایکس، پلاسما و فیزیک هسته‌ای است که قابل مقایسه با آزمایشگاه‌های سازمان انرژی اتمی است.

بابک شکری، دبیر علمی این کنفرانس نیز در این آیین با بیان اینکه ایران در بین کشورهای خاورمیانه و کشورهای اسلامی در زمینه پلاسما مقام اول و در دنیا رتبه 27 را دارد، تصریح کرد: برای رسیدن به جایگاه برتر باید بیش از این تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه اولین دانشجوی دکتری پلاسما در دانشگاه شهید بهشتی تهران پذیرش شد، اظهار کرد: اگر دانشگاهی در کشور خواهان تشکیل رشته پلاسما در مقاطع تحصیلات تکمیلی باشد، آماده هر گونه همکاری در این زمینه هستیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا