زندگی اجتماعی گونه خاصی از باکتری

دنیل وال، پروفسور بیولوژی مولکولی و همکارانش نشان دادند که آسیب هایی که توسط غشا خارجی سلول myxobacteria بوجود آمده است می تواند به واسطه فرایند مبادله غشا خارجی که توسط جمعیت سالم انجام می شود بازسازی شود. این پژوهش نشان داد که این موجودات اجتماعی از رفتاری اجتماعی سود می برند که باعث ایجاد تناسب مطلوب در سلول های خویشاوند می شود.

وال ادعا کرد که این اولین تحقیقی است که نشان می دهد که یک باکتری می تواند از تقسیم سلولی برای بازسازی باکتری مجاور خود استفاده کند.  او در ادامه بیان کرد: «این امر شبیه به ترمیم زخم در بدن انسان است.زمانی که بدن انسان زخم می شود سلول هایش می توانند کارکردهای خود را طوری تنظیم کنند که باعث ترمیم بافت اسیب دیده شوند.»

کریس واسالو، همکار وال در این تحقیق، گفت: «در طی فرایند ترشح مواد مغذی، myxobacteria در ساخت ساختاری میکروسکپی به نام هاگدان مشارکت می کند. این ساختار در ظاهر شبیه به یک درخت یا قارچ است.» هاگدان یک موجود چند سلولی است که هاگ های خفته ای را تولید می کند که در برابر تنش های محیطی مقاوم است.

این سلول های myxobacteria در محیط های بومی خود باید با عواملی که باعث از هم پاشیدگی یکپارچگی سلول می شود مقابله کنند. این گونه از باکتری ها، بر خلاف سایر انواع باکتری ها به منظور کمک به خویشاوندان آسیب دیده خود، به عنوان یک گروه اجتماعی گرد هم می آیند.

وال در ادامه بیان کرد: «باکتری Myxobacteria از آن جایی که زندگی چندسلولی واقعی دارد در بین سایر باکتری ها غیر معمول به نظر می رسد. محققان علاقه مند هستند تا بدانند که چگونه این انتقال تکاملی به سمت چند سلولی شدن اتفاق افتاده است و این به این معناست که چگونه این همکاری در بین این باکتری ها ایجاد شده است. زمانی که سلول های یک محیط به دور هم جمع می شوند با هم به رقابت می پردازند. ما بر این باوریم که مبادله غشا خارجی به سلول های myxobacteria اجازه می دهد تا از زندگی نا همگن تک سلولی به زندگی همگن چند سلولی انتقال پیدا کنند. پوست انسان بدن و سلول های داخلی آن را در برابر خطران محیطی حفاظت می کند.در مقابل باکتری ها از خود با استفاده ازغشا خارجی محافظت می کنند و این پوشش آنها متناسب با خطرات محیطی تغییر می کند.پس اگر آنها می توانند به صورت شیمیایی این پوشش خود را تغییر می دهند پس می توانند در برابر آنتی بیوتیک ها نیز مشخصات شیمیایی خود را تغییر دهند.»

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا