بررسی ژنتیکی نژاد شناسی مردم اروپا

در یک پروژه تحقیقاتی جدید که به همت و پشتیبانی مالی  اتحادیه شرکت های ولکام Wellcome Trust در حال پی گیری است ، تیمی از متخصصین ژنتیک انسانی از دانشگاه لیستر University of Leicester ، اقدام به ترسیم توالی رشته های دی ان ای استخراج شده از کروموزوم Y  متعلق به 334 نفر از ساکنین کشورهای مختلف اروپائی و خاور میانه که همگی مذکر هستند ، کرده و اطلاعات به دست آمده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند .

شایان ذکر است که در این مطالعات ، از روش های جدیدی برای آنالیز دی ان ای و تنوع ساختاری آن در بین جوامع مختلف و همچنین بررسی توالی زمانی و رویدادی آن استفاده شده است . سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده دو متخصص سرشناس حوزه ژنتیک با نام های مارک ژوبلینگ Mark Jobling و چیارا باتینی Chiara Batini قرار دارد . این پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند دو مرد از هر سه مرد اروپائی تنها دارای سه نسل از کروموزوم های مربوط به اروپائیان هستند . لازم به توضیح است که در این تحقیقات منظور از نسل ، نسل بقای ژنتیکی محسوب شده و با مفوم نسل مورد استفاده در سایر علوم مانند  جامعه شناسی ، متفاوت است .

در این مطالعات همچنین مشخص شد این انفجار ورود مردان غیر بومی به اروپا که سبب به وجود آمدن این حجم وسیع از تفاوت های ژنتیکی شده است ، در حدود 2 تا 4 هزار سال پیش رخ داده است .

مارک جوبلینگ در توضیح پدیده فوق ، اعلام کرد : " این موضوع مقارن با رشد و انفجار جمعیتی رخ داده در عصر برنز است که همراه با ایجاد تغییراتی در شیوه دفن ، گسترش استفاده از اسب و اسب سواری و تحولات مهمی در ساخت سلاح های جدید بود . این موضوع سبب شد که مردان در جامعه غالب شده و فرهنگ مرد سالاری در بین جوامع رایج شد . این مساله احتمالا مسئول شرایط ژنتیکی ویژه ای است که ما امروزه در حین مطالعه کروموزوم  Y  ، شاهد آن هستیم . "

گفتنی است ، نظریه های پیشین ، نشان می داد که این توسعه جمعیتی و تغییر در ساختار جمعیت مردم اروپا در دورانی پیش از از عصر برنز رخ داده است .

چیارا باتینی دیگر پژوهشگر این پروژه مطالعاتی نیز در توضیح این مساله اعلام کرد : " با توجه به پیچیدگی های موجود در عصر برنز ؛ اثبات وجود ارتباط  و پیوند یک رویداد خاص به رشد جمعیتی بسیار دشوار است اما مطالعه توالی دی ان ای و کروموزوم های Y که از بقایای اسکلت انسان های آن دوره به دست آمده اند ما را در درک بهتر آن چه در روزگار مورد بحث رخ داده ، یاری می کند . "