کشف روستای 8 هزار ساله در بلغارستان

کارگران راه سازی در جنوب غربی کشور بلغارستان در حین اجرای عملیات عمرانی خود  به بقایای آثار باستانی برخورد کرد ند . در ادامه و با اطلاع رسانی در این زمینه ، تیمی از باستان شناسان به محل مورد نظر اعزام شده و عملیات کاووش در محل ، آغاز شد . در این حفاری ، باستان شناسان موفق به کشف و آزادسازی شصت خانه باستانی شدند که به دوران نوسنگی تعلق دارد .

بررسی های بعدی این تیم باستان شناسی و انجام آزمایش های تعیین قدمت ، نشان می دهد که این سکونت گاه باستانی هشت هزار سال قدمت داشته و دارای سه ردیف خیابان بندی موازی با یکدیگر است . شواهد و قرائن حاکی از این موضوع است که روستای فوق بر اساس نقشه از پیش تعیین شده ساخته شده است . در این روستا ، خانه های دو طرف هر خیابان دو طبقه بوده و از اسکت چوبی و ساختاری از خشت خام  و گل ساخته شده بودند .

باستان شناسان دلیل باقی ماندن این سازه های تشکیل شده از خشت خام را ، بروز آتش سوزی در این محل می دانند که سبب پخته شدن خشت ها و استحکام آن ها شده است . گفتنی است در حفره های زباله دانی و تجمع ضایعات این منطقه نیز ، آثاری از این دیواره ها مشاهده می شود . شواهد حاکی از ترک روستا توسط این افراد و آتش سوزی عمدی در این محل است .

در همین زمینه واسیل نیکولوف Vassil Nikolov سرپرست این تیم تحقیقاتی در گفتگو با خبرنگار سوفیا گلوب Sofia Globe اعلام کرد : " مهمترین فرضیه ای که درباره این روستا و ساکنان باستانی آن وجود دارد ، بروز مشکلات و پدیده های مختلفی است که در روند زندگی و فعالیت های آن ها اختلال ایجاد کرده بود . این موضوع به تدریج سبب غیر قابل تحمل شدن شرایط شده و در نتیجه مردم ساکن این روستا ، محل زندگی خود را ترک کرده و به جستجوی محل بهتری برای سکونت رفته اند . احتمالا این افراد در هنگام ترک روستا ، خانه های خود را به آتش کشیده اند . " دوره نوسنگی را می توان یکی از اصلی ترین دوران تحول زندگی انسان دانست . در این دوران ، انسان برای نخستین بار وارد مرحله تولید غذا شده و کشاورزی آغاز می شود که این موضوع مستلزم شرایط یکجا نشینی بوده و به تبع آن نخستین روستا ها شکل گرفتند .

دوره نو سنگی را می توان یک تحول بزرگ در تکامل روش زندگی انسان های مدرن دانست و به همین دلیل برخی از پژوهشگران از این دوران با عنوان انقلاب نوسنگی یاد می کنند . انقلابی که همراه با دگرگونی در ساختار کلی زندگی انسان بوده و تبعاتی همچون تشکیل نخستین روستاها ، آغاز کشاورزی و دامداری ، تخصصی شدن مشاغل ، تحول در ساخت ابزارها و ابداع چرخ سفالگری همراه بود . گفتنی است این روستای نوسنگی 8 هزار ساله را می توان یکی از قدیمی ترین نمونه های سکونت در اروپای شرقی دانست .