نگاهی به سندرم درد گردن و موبایل

امروزه تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های مشابه، تبدیل به همراه همیشگی بسیاری از افراد شده‌اند و استفاده دائمی از تلفن همراه در تمامی ساعت‌های روز، یک عادت همه‌گیر و عادی شده که سبب می‌شود افراد دائماً سرشان در گوشی بوده و در حال تایپ کردن، خواندن مطالب یا دیدن تصاویر و ویدئوها باشند. این رفتار دائمی سبب می‌شود که سر و گردن افراد به‌طور ناخودآگاه در هنگام استفاده از تلفن همراه، به سمت جلو خم‌شده و موجب پدید آمدن دردهای مزمن گردن شود که از آن با عنوان سندرم درد گردن و نوشتن متن در موبایل (Text Neck Syndrome) یاد می‌شود.

خم کردن سر به سمت جلو به میزان ۱۵ درجه، سبب ایجاد فشاری برابر با ۱۲ کیلوگرم به گردن می‌شود. این فشار در زاویه ۳۰ درجه به ۱۸ کیلوگرم و در زاویه ۴۵ درجه به ۲۲ کیلوگرم افزایش پیداکرده و آسیب ناشی از این سندرم می‌تواند شبیه به سندروم شغلی یا آسیب استرس تکراری باشد.

این اصطلاح برای نخستین بار توسط پزشکی به نام دکتر دی ال فیشمن (DL Fishman) برای توصیف بیماری فوق، استفاده شد. متأسفانه این سندرم و تبعات ناشی از آن در حال رشد

بوده و به‌طور همه‌گیر در مناطق مختلف جهان دیده می‌شود. علائم معمول این بیماری عبارت‌اند از: سفت شدن عضلات گردن، درد در ناحیه گردن، سردرد و دردهایی که به اندام فوقانی منتهی می‌شود.

پیش‌تر، این نوع درد به افرادی که دائماً در حال مطالعه و خواندن کتاب بوده یا ساعت‌های طولانی با رایانه کار می‌کردند، محدود می‌شد. بااین‌حال، در حال حاضر افزایش نگران‌کننده‌ای در شیوع این سندرم و بیماری وجود دارد زیرا تقریباً همه مردم به انواع تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ دسترسی داشته و ساعاتی طولانی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

 چگونه استفاده از تلفن‌های همراه باعث افزایش درد گردن می‌شود؟

دلیل پدیدار شدن سندرم فوق، این به‌این‌علت است که خم شدن سر به سمت جلو برای استفاده از گوشی‌های هوشمند به‌طور مستقیم بر ستون فقرات تأثیر می‌گذارد. خم کردن سر به سمت جلو به میزان ۱۵ درجه، سبب ایجاد فشاری برابر با ۱۲ کیلوگرم به گردن می‌شود. این فشار در زاویه ۳۰ درجه به ۱۸ کیلوگرم و در زاویه ۴۵ درجه به ۲۲ کیلوگرم افزایش پیداکرده و آسیب ناشی از این سندرم می‌تواند شبیه به سندروم شغلی یا آسیب استرس تکراری باشد.

مهم‌ترین  علائم این سندرم عبارت‌اند از:

درد گردن و سفتی عضلات گردن عمدتاً پس از استفاده از گوشی هوشمند

سردرد در بخش پائینی سر

انتشار درد در اندام فوقانی و ضعف عضلانی

افزایش قاعده قفسه سینه (انحنای ستون فقرات) که باعث می‌شود که انحنای بیشتر به شکل گوژپشتی دیده شود.

به گفته کارشناسان، اصلی‌ترین درمان این سندرم، پیشگیری از به وجود آمدن آن است. توصیه می‌شود با فواصل طولانی‌تر از این دستگاه‌ها و تلفن همراه استفاده‌شده و در فاصله بین استفاده از تلفن همراه، استراحت کنید. داشتن تمرینات ورزشی و حرکت دادن عضلات و ماهیچه‌های گردن می‌تواند در پیشگیری از بروز این بیماری مفید بوده و هنگام استفاده از تلفن‌های همراه، تبلت و … مراقب موقعیت خود باشید تا گردن برای مدت طولانی کج نشود.

بهتر است زمان استفاده از این دستگاه‌ها محدود شود زیرا در بعضی موارد، این سندرم با درد مزمن همراه شده و حتی این بیماری ممکن است به تغییر حالت گردن یا آرتریت و روماتیسم تبدیل شود؛ بنابراین توصیه می‌شود به‌جای اینکه خود را درگیر درمان طولانی و دشوار ناشی از ضایعات این سندرم کنید، از ابتدا نسبت به استفاده از تلفن همراه احتیاط کرده و موقعیت گردن خود را در نظر داشته باشید.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خیلی متن عالی و خوبی بود. ممنون که در انتخاب سوژه ها به روز هستین و دفت بالایی دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا