رمز گشایی تغییر رنگ پروتیین ها

محققان در موسسه علوم مهندسی بیولوژی ETH در زوریخ سوییس، موفق شدند از روشی میکروسکوپی جدید برای اولین بار از سلول های تکی در بدن موجودات زنده تصویر سه بعدی دریافت کنند و همچنین موفق شدند تصاویر میکروسکوپی خارق العاده ای از حیات بافت های زنده همانند تصویری از سیستم عصبی یک لارو تهیه کنند که عکس تهیه شده گویای حرکت نورون ها در نخاع و حرکت یک نورون ویژه با رنگی متفاوت در همان زمان قابل تشخیص است.

این روش جدید تغییراتی را در تحقیقات دکتر ویلیام دمپسی ایجاد کرد. دکتر ویلیام دمپسی William Dempsey بر روی بخش خاصی از پروتیین های فلورسنتی کار می کند که در اثر تابش طول موجی مخصوص، تغییر رنگ می دهند. یکی از این پروتیین ها که در بدن آفتاب پرست ها یافت می شود، دندرا2 نام دارد که هنگامی که در معرض نور آبی قرار می گیرد به رنگ سبز تغییر رنگ می دهد و همچنین هنگامی که در برابر نور ماورای بنفش قرار می گیرد، به رنگ قرمز تغییر رنگ می دهد.

دمپسی به دنبال این است که به کمک سیستم جدید میکروسکوپی نشان دهد رنگ پروتین ها چگونه تغییر می کند. دمپسی شرایط خاصی را برای دندرا 2 کشف کردند که اگر این پروتیئن در معرض همزمان اشعه های نور قرمز و آبی قرار گیرد، سلول پروتین به رنگ قرمز در خواهد آمد. این ویژگی به کمک کشف محققان ETH برای اولین بار به صورت سلولی و مجموعه ای به تصویر کشیده شد.

محققان در ادامه به کمک این تصاویر دریافتند که اگر رنگ های قرمز و آبی به صورت مستقیم به یک نقطه مشخص برخورد کنند، پروتیئن ها تغییر رنگ می دهند ولی در غیر این صورت تغییر رنگی حاصل نمی شود.

پروتیین های فلورسنت در بخش تحقیقات بیولوژیکی نقش اساسی را بازی می کنند. این پروتین ها با تغییر رنگ سلول ها به محققان کمک می کنند تا مولکول های مورد بررسی زیر میکروسکوپ دیده شوند. این پروتیین ها در بدن عروس دریایی و مرجان به صورت طبیعی وجود دارد. با گذشت زمان دانشمندان رنگین کمانی از پروتیین فلورسنت را در طیف های قابل دیدن ایجاد کردند و علاوه بر این، پروتیین های خاصی در این دسته وجود دارند همانند دندرا 2 که در اثر تابش نور، تغییر رنگ می دهد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا