با خطرناک‌ترین اسلحه پشه‌ها آشنا شوید

دانشمندان اعلام کردند که بزاق پشه که می‌تواند نوع آن غیرمنتظره باشد، واکنش سیستم ایمنی بدن را برای مدت طولانی به مدت بیش از هفت روزبه همراه خواهد داشت.

در یک پشه گزیدگی، هر دو واکنش سلول‌های ایمنی و سطوح سیتوکین (cytokine) تحت تأثیر بزاق پشه قرار می‌گیرند. در این عمل سلول‌های T کمک‌کننده یک که به‌طورکلی در ایمنی ضدویروسی شرکت کرده و سلول‌های T کمک‌کننده دو که با واکنش‌های آلرژیک یا حساسیت‌زا ارتباط دارند، تحت تأثیر بزاق پشه فعال می‌شوند.

محققان در بررسی‌های خود دریافتند که بیش از 100 پروتئین در بزاق پشه به‌صورت غیرمستقیم عمل می‌کند که بر سیستم ایمنی بدن اثر داشته و یا ممکن است به ویروس‌ها برای عفونی‌تر شدن کمک کند.

به گفته پژوهشگران، شناسایی این پروتئین‌ها می‌تواند به طراحی استراتژی‌هایی برای مبارزه با انتقال تب دنگی و همچنین بیماری‌های دیگر ناشی از ویروس‌هایی که از طریق پشه تب زرد (Aedes aegypti) منتقل می‌شوند مانند ویروس زیکا (Zika)، ویروس چیکونگونیا (chikungunya) و ویروس تب زرد، کمک کند.

سیلک پاوست (Silke Paust) استادیار بیمارستان کودکان بیلور و تگزاس ایالات‌متحده آمریکا در رابطه با این تحقیقات گفت: «ما متوجه شدیم که پشه بزاقی دردهانش تولید می‌کند که نوع آن قابل پیش‌بینی نیست و باعث واکنش ایمنی متنوع و پیچیده بدن می‌شود.»

ربکا ریکو هسن (Rebecca Rico-Hesse) استاد دانشکده پزشکی بلیور در تگزاس، در ادامه توضیحات پاوست، اظهار داشت: « میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در معرض بیماری‌هایی هستند که از طریق پشه‌ها منتقل می‌شوند و برای بسیاری از آن‌ها درمان‌های مؤثری نیز وجود ندارد.»

این گروه پژوهشی برای بررسی‌ها و مطالعات خود از یک نوع موش با سیستم ایمنی مشابه بدن انسان استفاده کردند. پیش‌ازاین، گروه پژوهشی مذکور نشان داده بود که نیش و گزش پشه حاوی ویروس دنگی در این موش‌های شبیه‌سازی‌شده انسانی (humanised mice) منجر به پیشرفت بسیاری از بیماری‌های مختلف می‌شود. آن‌ها متوجه شدند که پشه‌ها فقط مانند سرنگ عمل‌نکرده تا ویروس‌ها را منتقل و تزریق کنند، به نظر می‌رسد که بزاق آن‌ها به‌طور قابل‌توجهی به توسعه بیماری کمک می‌کند.

در تحقیقات جدید، این گروه پژوهشی آزمایشی را انجام دادند که در آن اثر بزاق پشه بدون هرگونه ویروس را بر موش‌های انسانی بررسی کردند و نتایج آن را با موش‌های انسانی که پشه‌ای آن‌ها را نیش نزده بود، مقایسه کردند. آن‌ها دریافتند که بزاق پشه بدون هرگونه ویروس بر موش‌های انسانی، واکنش سیستم ایمنی بدن را تا 7 روز پس از نیش زدن پشه، در انواع مختلف بافت، ازجمله خون، پوست و مغز استخوان در بر خواهد داشت.

پاوست در توضیحات دیگر خود چنین گفت: «برای نمونه، هر دو واکنش سلول‌های ایمنی و سطوح سیتوکین (cytokine) تحت تأثیر بزاق پشه قرار گرفتند. ما مشاهده کردیم که سلول‌های T کمک‌کننده یک که به‌طورکلی در ایمنی ضدویروسی شرکت کرده و سلول‌های T کمک‌کننده دو که با واکنش‌های آلرژیک یا حساسیت‌زا ارتباط دارند، تحت تأثیر بزاق پشه فعال‌شده‌اند.» لازم به توضیح است که سیتوکین‌ها دسته‌ای از مولکول‌های پروتئینی محلول در آب هستند که از سلول‌های گوناگون تشکیل‌شده‌اند و بیشتر در واکنش به یک تحریک، ترشح می‌شوند و وظیفهٔ انتقال پیام بین سلول‌ها را بر عهده‌دارند.

علاوه بر آن پاوست اعلام کرد: «تنوع واکنش ایمنی برای من قابل‌توجه بود. بسیار شگفت‌انگیز بود که هیچ عفونت واقعی با هیچ‌گونه عامل عفونی رخ نداد.»

این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در مجله غفلت از بیماری‌های گرمسیری  PLOS(PLOS Neglected Tropical Diseases)، به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.