نگاهی به پرارجاع ترین مقالات در ویکی پدیا

دایره المعارف آنلاین ویکی پدیا (Wikipedia) در سال 2001 راه اندازی شد و درحال حاضر، پنجمین سایت پر بازدید جهان است. ماهانه 16 میلیارد بازدید از صفحات ویکی پدیا به زبان های مختلف ثبت می شود.

در این دایره المعارف آنلاین، هر فرد امکان تهیه و ویرایش مطالب را دارد؛ اما طبق دستورالعمل سایت، نویسندگان ملزم هستند که نقل قول ها و اطلاعات را به منابع منتشر شده از جمله کتاب یا مقاله ارجاع دهند.

ماه مارس (فروردین ماه)، از سوی بنیاد ویکی مدیا (Wikimedia Foundation) – سازمان غیرانتفاعی در سانفرانسیسکو (آمریکا) که ویکی پدیا را منتشر می کند – گزارشی در مورد مقالات استناد شده در سایت ویکی پدیا منتشر شد.

مت میلر (Matt Miller)، متخصص علم داده، این داده ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. وی به صورت خاص، نشریات با شناسه DOI را مورد بررسی قرار داد. این داده ها شامل 15.7 میلیون پرونده ای بودند که نشان می دادند، چندبار به منابع با شناسه های رسمی مانند شماره استاندارد بین‌المللی کتاب / شابک (ISBN) یا شناسه دیجیتال (DOI) ارجاع داده شده است.

شناسه DOI یاDigital Object Identifier  یک کد اختصاصی است که برای هر مقاله و محتوای الکترونیکی به کار گرفته می شود. این شناسه معمولا برای مقالات در نسخه انگلیسی ویکی پدیا استفاده می شود.

پرارجاع ترین مقاله ها در ویکی پدیا

نتایج تجزیه و تحلیل میلر نشان داد که پر ارجاع ترین مقالات (most-cited articles) در سایت دایره المعارف آنلاین ویکی پدیا شامل مقالاتی درباره توالی DNA ژن های انسان و موش، و نام های دهانه های برخوردی ماه هستند.

پرارجاع ترین مقاله در سایت ویکی پدیا با 4702 استناد، مقاله منتشر شده در سال 2002 به سرپرستی رابرت استراسبرگ (Robert Strausberg) پژوهشگر سرطان و در حوزه تعیین توالی ژن های انسان و موش است.

دومین مقاله پرارجاع که 3400 بار در ویکی پدیا به آن استناد شده است، سال 2004 منتشر شده و در حوزه مجموعه های ژنی است. نکته جالب توجه اینکه براساس اطلاعات Google Scholar، به این مقاله در منابع علمی تنها 487 بار ارجاع شده است.

در مجموع، 5 مقاله از 10 مقاله پرارجاع ویکی پدیا، در حوزه تحقیقات ژن و مجموعه های ژنی هستند.

اما مقالات حوزه ستاره شناسی، جزو مقالات پرارجاع در ویکی پدیا محسوب می شوند. سومین مقاله که تقریبا در 3000 صفحه ویکی پدیا به زبان انگلیسی به آن ارجاع شده است، مربوط به نتایج مأموریت Hipparcos، نخستین مأموریت فضایی برای اندازه گیری موقعیت، فاصله و درخشندگی ستارگان، در سال 2007 است.

اندازه گیری اندازه و درخشندگی سیارک ها، و نام دهانه های برخوردی در ماه (مقاله مربوط به سال 1971 که در منابع علمی تنها 16 بار به آن استناد شده است)، دو مقاله پرارجاع ویکی پدیا در حوزه ستاره شناسی هستند.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: natureindex

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا