رکورد پرواز هوایی در سال جاری

آنا، کمپانی اسپیس‌ایکس روز جمعه با موفقیت اولین ماهواره ارتباطی جغرافیایی بنگلادش به نام «Bangabandhu-1» را به فضا پرتاب کرد. اما ستاره واقعی این شوی فضایی یک موشک «فالکون 9» جدید به نام «بلاک 5» بود. ایلان ماسک می‌گوید این پرتاب‌کننده، قوی‌ترین، مقرون به‌صرفه‌ترین نسخه موشک مداری این کمپانی است که قابلیت استفاده مجدد را نیز دارد.

به گفته ماسک، فالکون 9 و بلاک 5 رکورد جدیدی در پروازهای فضایی ثبت خواهند کرد.

وی می‌گوید: «معتقدم که فالکون 9 در سال 2017 پرکارترین موشک در جهان بوده است. اگر کارها به خوبی پیش برود، اسپیس‌ایکس در سال 2018 بیشتر از هر کشوری در جهان موشک به فضا پرتاب خواهد کرد».

به گفته ماسک، یکی از برنامه‌های اسپیس‌ایکس در سال 2019 ارسال یک فالکون 9 به فضا، فرود بوستر، رسیدگی به آن، پرتاب دوباره آن به فضا طی 24 ساعت یا کمتر است.

مدیراجرایی تسلا می‌گوید: «این کار به طور دیوانه‌کننده‌ای دشوار است و برای 16 سال وقت و تلاش بی‌وقفه انسان را گرفته است. هزاران طراحی کوچک اما مهم تغییر یافته است تا به جایی برسیم که فکر می‌کنیم این کار امکان‌پذیر است».

وی افزود: «با این حال هنوز نیاز داریم که آن را ثابت کنیم؛ چرا که به نظر نمی‌رسد این کار را انجام داده باشیم بلکه معتقدیم این کار شدنی است».

رکورد پرواز هوایی

اسپیس‌ایکس از ابتدای ژوئن 2010 تاکنون 56 ماموریت موفقیت‌آمیز با موشک فالکون9 داشته است. در سال 2018، با در نظر گرفتن پرتاب روز جمعه، فالکون9 هشت بار پرواز داشته است.

ماسک می‌گوید: «سال گذشته این موقع، تنها پنج ماموریت مداری انجام داده بودیم که در نوع خود رکوردی برای ما محسوب می‌شد. آمادگی این را داریم که نرخ پرتاب‌های امسال را (به نسبت سال گذشته) دو برابر کنیم».

برخلاف دیگر موشک‌ها، طراحی فالکون 9 همیشه در حال تغییر است. مهندسین طی سال‌های قبل به طور مداوم طراحی این موشک را بهبود بخشیده‌اند آن را سبک‌تر، قدرتمندتر و بلندتر کرده‌اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا