ساماندهی وضعیت تالاب های کشور لازم است

 حمید ظهرابی در حاشیه بازدید از تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد اظهار داشت: امسال با تاکید رییس جمهوری مبنی بر حفظ و احیای تالاب ها، حقابه این حوضه های آبی تامین می شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از تالاب های کشور در انتهای حوضه های آبخیز قرار دارد و بهره برداران بالادستی نسبت به حقابه تالاب ها تعدی می کنند، افزود: امسال یک کارگروه ملی به ریاست معاون اول رییس جمهوری و دبیری سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای پیگیری برنامه های احیای تالاب ها نیز تشکیل شده است.
ظهرابی خاطرنشان کرد: جلب مشارکت مردم برای جریان سازی های اجتماعی و توسعه فعالیت های بومی و محلی با هدف تامین حقابه تالاب ها نیز در دستورکار قرار دارد.
معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین درباره نقش مهم تالاب ها در صنعت اکوتوریسم گفت: در سایه مدیریت جامع زیست محیطی از تالاب ها و سرمایه گذاری ادارات میراث فرهنگی می توان از ظرفیت های گردشگری تالاب ها استفاده کرد و موجب توسعه اقتصادی منطقه شد.
ظهرابی با اشاره به ضرورت حفظ تنوع زیستی تالاب ها افزود: 9 برنامه مدیریتی برای حفظ تنوع گونه های پرندگان و جلوگیری از انقراض آنها با مشارکت های مردمی آماده شده است.
وی درخصوص وضعیت مطلوب تالاب کانی برازان مهاباد در زمان حاضر، گفت: کمبود آب در انتهای تابستان و آلودگی منابع تغذیه کننده آب تالاب مهمترین تهدیدات این تالاب به شمار می رود.

** تالاب بین‌المللی کانی برازان
تالاب بین‌المللی کانی برازان با وسعتی بیش از ۹۰۷ هکتار در ۳۰ کیلومتری شمال مهاباد واقع شده و از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده ‌است.
آب این تالاب از رودخانه مهاباد تامین شده و این رودخانه که از سد مهاباد جاری می‌شود، پس از سیراب کردن تالاب کانی برازان راه خود را به دریاچه ارومیه ادامه می‌دهد.
بخش جنوبی تالاب در دامنه کوه قره داغ (سیاه کوه) واقع شده است و این کوه و تپه باباحیدر بر آن مشرف هستند. این منطقه به دلیل موقعیت توپوگرافی و وجود توده ‌های نیزار، پذیرای بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی ازجمله گونه در خطر انقراض اردک سرسفید و گونه‌ های حمایت ‌شده اردک مرمری، پلیکان، قو، فلامینگو، حواصیل عقاب تالابی و همچنین سایر پرندگان همچون انواع غاز، انواع مرغابی، آنقوت است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا