رقابت برای طراحی زیستگاه فضایی

اگر قرار باشد روزی انسان‌ها بتوانند ساکنینی را به سیاره مریخ یا کرات فراتر از آن بفرستد آنگاه به زیست گاه هایی فراتر از آنچه در گذشته ساخته است نیازمند خواهد بود. این امر موجب شده است تا ایده ویژه‌ای به ذهن دانشمندان خطور کند و در همین راستا نیز ناسا و شرکت America رقابتی بر سر 2.25 میلیون دلاری برای طراحی و ساخت یک سکونت گاه فضایی سه بعدی برای بقای بشر در خارج از کره خاکی به راه انداخته اند.

یکی از بزرگترین موانع بر سر راه ساخت یک سکونت گاه فضایی حمل مصالح ساختمانی مورد نیاز به فضا است. از آن جایی که اکنون خروج هر 450 گرم مواد اولیه (1 پوند) از هر نوعی به خارج از زمین حدود 10 هزار دلار هزینه برمی دارد، یک سوال بسیار مهم به وجود خواهد آمد و دانشمندان مهندسان و کارآفرینان از خود می پرسند که چگونه می توانیم با باری کم به فضا مهاجرت کنیم. قطعا یکی از راهکارها اصلی استخراج و حفر سنگ های آسمانی و سیارک ها این است که می توانند برای انسان منبع مناسبی از موادی نظیر آب و فلزات باشند.

تحقیق در زمینه فناوری هایی که بتواند منابع لازم برای زندگی در یک سکونت گاه مریخی را فراهم آورد همچنان ادامه دارد اما تا کنون تمرکز اصلی بر روی این بوده است که چگونه می توان آب کافی برای نوشیدن و اکسیژن کافی برای تنفس کردن به دست آورد. این موضوع در حالی شکل می‌گیرد که معمای اصلی این است که چگونه می توان هزینه حمل مواد را به حد اقل رساند و از موادی که در همان منطقه وجود دارد برای ساخت زیرساخت های زندگی در فضا استفاده کرد.

این نکته دقیقه به چالش و رقابتی بزرگ منتهی خواهد شد که می تواند بشر را یک گام دیگر به این هدف نزدیک سازد. درحالی که تنها برای طرح های مفهومی از معماری ساده نیز مقداری پول به عنوان پاداش پیشنهاد شده است، شرکت لاینز جایزه ای را تعینن کرده است محوریت اصلی برای به دست آوردن آن بر روی فناوری چاپ سه بعدی برای ساخت زیر ساخت های مورد نیاز با استفاده از موادی که در فضا وجود دارد، متمرکز است.

مرحله اول این رقابت ها روز یکشنبه در  کالیفرنیا آغاز شده است و تا 27 سپتامبر ادامه دارد. این مرحله که مربوط به رقابت های طراحی است از شرکت کنندگان می خواسته شده است تا با استفاده از قابلیت های منحصر به فردی که چاپ سه بعدی در اختیار آن ها می گذارد به ایجاد طرح های فیزیکی از مفاهیم معماری بپردازند. در پایان این مرحله نیز به سی عدد از برترین طرح‌های ارسالی، مبلغ 50 هزار دلار جایزه تعلق خواهد گرفت.

مرحله دوم این رقابت ها در دو سطح تقسیم بندی شده است: سطح اول تحت عنوان رقابت سازه های کاربران، بر روی فناوری های ساختی متمرکز است و نیازمند تولید اجزای ساختاری است که مرکب از مواد و قابل بازیافت واقع در فضا و یا تنها مواد واقع در فضا است. سطح دوم این رقابت ها تحت عنوان زیست گاه، از شرکت کنندگان می خواهد که با استفاده از موادی که در فضا وجود دارد و یا موادی که در فضا وجود داشته و با مواد قابل بازیافت ترکیب شده اند، یک زیست گاه کامل بسازند. ثبت نام برای هر دو این مراحل در روز 26 سپتامبر آغاز خواهد شد و برای هر کدام از این بخش ها مبلغ 1.1 میلیون دلار جایزه در نظر گرفته شده است.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا