محیط کار شما را می کشد

یکی از مهندسان نرم افزار شرکت تاکسی آنلاین اوبر در سال 2016 به دلیل تنش های محل کار، خودکشی کرد؛ کارمند 21 ساله بانک مریل لینچ در لندن پس از 72 ساعت کار فشرده جان باخت؛ کارمند 56 ساله شرکت Arcelormittal به دلیل شوک و فشار کار دچار حمله قلبی شده و درگذشت. این ها، تنها چند نمونه از مرگ و میرهای مرتبط با تنش های محیط کار محسوب می شوند.

در سال 2015 تجزیه و تحلیل 300 مطالعه نشان داد که تنش های محیط کار و شرایط بهداشتی نامناسب از جمله قرار گرفتن در معرض دود دست دوم سیگار، با افزایش خطر ابتلا به بیماری های جسمی و مرگ و میر در ارتباط هستند.  

ساعت کار طولانی، ساعت کاری نامنظم و غیرقابل پیش بینی، درگیری های خانوادگی مرتبط با کار، ناامنی اقتصادی به دلیل از دست دادن کار، نداشتن بیمه، برخی از تبعات منفی کار بر سلامت جسمی و روحی کارمندان و کارگران محسوب می شوند.

شرایط و تنش های مرتبط با محیط های کار، نه تنها سلامت جسمی و روحی افراد را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه آنها را در معرض خطر مرگ قرار می دهد. با بالا رفتن هزینه های درمان در نقاط مختلف جهان، محیط های کار به یک مشکل مهم بهداشت عمومی تبدیل شده اند.

براساس پیش بینی مجمع جهانی اقتصاد (World Economic Forum)، سه چهارم هزینه های رمانی صرف شده در جهان مرتبط با بیماری های مزمن و بیماری های غیرمسری است و 63 درصد مرگ و میرها نیز با این بیماری ها در ارتباط هستند. بیماری های مزمن در اثر تنش ها و رفتارهای ناسالم مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل یا موادمخدر، پرخوری، چاقی و اضافه وزن ایجاد می شوند. تحقیقات مختلف، نقش محیط کار را به عنوان یکی از عوامل بروز تنش های عصبی به اثبات رسانده اند.

براساس گزارش موسسه استرس آمریکا، سالانه 120 هزار مرگ ناشی از تنش های محیط کار در این کشور به وقوع می پیوندد. در این شرایط، تنش های محیط کار پنجمین عامل مرگ و میر در این کشور و خطرناک تر از بیماری کلیوی یا حتی آلزایمر محسوب می شود.

ساعات کار طولانی علاوه بر تأثیر منفی بر سلامت افراد، بهره وری کارمندان را نیز کاهش داده و در عمل (ضمن افزایش هزینه های بهداشت و درمان)، تأثیر مثبتی بر اقتصاد نخواهد داشت.

تحقیقات نشان می دهند، کنترل بهتر عملکرد کارمندان و کارگران بیش از مدت زمان و ساعت کار، باعث افزایش انگیزه و بهره وری در محیط کار می شود. ایجاد محیط های کار سالم، ممنوع کردن سیگار کشیدن در محیط کار، در نظر گرفتن زمان و مکانی برای ورزش کردن در محل کار، مدیریت بهتر و کمک به کاهش تنش های کاری، تضمین امنیت شغلی، به ارتقاء سلامت کارمندان و کارگران کمک شایانی می کند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: bbc

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا