حفظ امنیت چالش بزرگ شهر های هوشمند

گلاسگو بزرگترین شهر کشور اسکاتلند با صرف هزینه بالغ بر 24 میلیارد یورو خود را به عنوان جلودار شهر های هوشمند مطرح کرده است. این شهر با راه اندازی چراغ های راهنمایی هوشمند برای عابران و دوچرخه سواران وسیستم کنترل ترافیک هوشمند جاده ای از دیگر شهر ها در هوشمند سازی سبقت گرفته است.

این در صورتی است که رهبران امنیت اینترنت در مورد هوشمند سازی آینده شهرها هشدار داده اند چراکه هکرها همیشه در کمین سیستم های کامپیوتری و گوشی های هوشمند هستند.

سزار سرادو Cesar Cerrudo رئیس بخش فن آوری و و امنیت شرکت تحقیقاتی Active، هشدار داد که بسیاری از سیستم های هوشمند خریداری شده توسط کشورها از نظر امنیتی کنترل نمی شوند. او افزود :شرکت های تولید کننده این سیستم ها در برابر عملکرد سیستم و دستگاه ها حساس هستند ولی از نظر امنیتی هیچ حساسیتی برای آزمایش ندارند.  

سزار در کنفرانس اخیر سانفرانسیسکو به این نکته اشاره کرد که شرکت های تولید کننده سیستم های هوشمند باید از رمز گذاری امنیتی در سیستم های بدون سیمشان (wireless) استفاده کنند زیرا این اطلاعات به صورت بدون سیم (wireless) منتقل شده و هر کس می تواند آن ها را دریافت و از آن سوء استفاده کند. وی افزود: اکنون 200000 سیستم کنترل ترافیک هوشمند در سراسر جهان وجود دارد که به شدت در مقابل حمله هکر ها شکننده هستند.

شان سالیوان Sean Sullivan، از مدیران امنیتی می گوید: شهر های هوشمند می توانند نقش مهمی در آسایش و آرامش زندگی مردم ایفا کنند ولی در صورت نبود امنیت می توانند بستری برای کلاهبرداری های بزرگ باشند.چراکه بیشتر هکر ها قصد خرابکاری و برهم زدن نظم شهری را دارند به عنوان مثال مختل کردن چراغ های راهنمایی و اختلال در علائم بزرگراهی. اغلب این خرابکاری ها دلایل سیاسی و مالی دارند و تا به امروز تلاش های بسیاری برای جلوگیری از این گونه سوء استفاده ها شده است.  

وی افزود: ماندگاری سیستم های سنتی تا به امروز تنها به دلیل محبوبیت کنترل وسایل به دست من یا شما است ولی با اتصال تمام وسایل به یکدیگر در آینده ممکن است مسیر زندگی تغییر کند.

نکته قابل ذکر این است که بسیاری از فروشندگان محصولات اینترنتی اجازه کنترل و آزمایش محصولاتشان را به محققان امنیتی نمی دهند.حتی بسیاری از فروشندگان اگر بفهمند که شما از یک شرکت امنیتی هستید، محصولاتشان را به شما نمی فروشند.

سرادو گفت با وجود بسیاری از هکر ها و نفوذ آن ها در بخش های خاص هنوز هم برخی از شرکت ها ،پژوهش های امنیتی را تهدیدی برای تجارت خود می بینند زیرا وقتی شرکت ها قصد اصلاح بعضی از معایب احتمالی نرم افزاری را داشته باشند باید زمانی در حدود 6 ماه تا یک سال صرف به روز رسانی سیستم ها در سراسر شهر کنند.

بعضی مواقع نیز شرکت ها ماشین آلات مناسب برای تولید و راه اندازی سریع سیستم ها و وسایل قابل پشتیبانی را ندارد و همین وقفه فرصتی برای هکرها برای حمله به سیستم نرم افزاری بوجود می آورد.

حال چه کاری باید برای حفظ امنیت شهر های هوشمند انجام داد؟ در پاسخ باید گفت دولت ها باید مسئولیت بیشتری را در قبال مطرح کردن طرح شهرهای هوشمند بپذیرند و آن هم صرف دقت و وقت بیشتر بر روی سیستم های امنیتی ارائه شده و آزمایش آن هاست.

سرادو در نهایت افزود: شهر ها باید از امن بودن و نفوذ ناپذیر بودن نرم افزارها اطمینان حاصل کنند و همچنین باید همانند برنامه های ویژه به هنگام رخداد زلزله و یا سیل، در برابر حملات سایبری نیز برنامه ای داشته باشند.

 

مترجم:رضا کلانتری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا