علم در 15 اردیبهشت

  •  روز جهانی ماما

پنجم ماه می ميلادی، از سوی سازمان بهداشت جهاني و کنفدراسيون بين المللی مامايی، "روز جهاني ماما " نام گذاري شده است. برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ این روز به عنوان روز جهانی ماما پیشنهاد و سپس از سال ۱۹۹۲ به صورت رسمی اعلام شد. هـدف از روز جهانـی ماما، بزرگداشت مامایی و افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات در راستای سلامتی مادر و نوزاد و اهمیت کار مامایی است. 

  • اولين مسافرت فضايی امريكا توسط "آلن بارتلت شپرد

در طی اين سال‏ها بشر، پرواز به كمك پرندگان، استفاده از بال ‏های مصنوعی، ساخت بالن و اختراع و پرتاب راكت‏ های موتوردار و… را آزمود. با اين حال، پس از جنگ جهانی دوم، دانشمندان روسيه به مطالعه و تحقيق در اين زمينه پرداختند و ابتدا با ساختن ماهواره اسپوتنيك، آن را به وسيله موشك در مدار زمين قرار دادند.

هم‏زمان با روس ‏ها، آمريكايی ها نيز به رقابت برخاستند و با ساختن فضاپيما، به دنبال برتری بر رقيب سياسي – نظامي خود در فضا برآمدند. يكی از طرح ‏های امريكا در اين زمينه، طرح پرتاب فضا پيمای مركوری بود كه از سال 1959 در دستور كار قرار گرفت. در اجرای اين طرح برای نخستين بار در تاريخ امريكا در 5 مه 1961، اين كشور توانست آلن بارتلت شپرد را روانه فضا نمايد.

در جريان اين سفر فضايى، بارتلت شپرد به مدت 15 دقيقه و 22 ثانيه در فضا قرار گرفت و سپس همراه با فضاپيمای خود در اقيانوس اطلس فرود آمد. هدف اوليه از اين طرح، بررسي امكان زنده ماندن انسان در فضا بود. لازم به ذكر است كه 23 روز پيش از اين سفر فضانورد امريكايی، يوری گاگارين، فضانورد روسي در 12 آوريل 1961 برای اولين بار درتاريخ بشر با يك سفينه فضايی به دور كره زمين گردش كرده بود.

  • تولد آرتور لئونارد شلاوو

آرتور لئونارد شالو متولد ۵ مه ۱۹۲۱ است.وی در  ۲۸ آوریل ۱۹۹۹ فیزیکدان آمریکایی بود که به دلیل کارهایش بر روی لیزر و جایزه نوبل فیزیک که به واسطه آن به همراه نیکولاس بلومبرگر و کای مان برج سیگبان دریافت کرد، در یادها مانده‌است.

  • درگذشت تئودور هارولد میمن

تئودور هرولد تد میمن متولد ۱۱ ژوئیه ۱۹۲۷ است. وی در ۵ مه ۲۰۰۷ درگذشت. هرولد میمن فیزیکدان و مهندس برق آمریکایی سازندهٔ اولین لیزر جامد در جهان است.

  • تولد كارل ماركس

كارل ماركس، فيلسوف آلمانی و بنيان‏گذار مكتب ماركسيسم، در 5 مه 1818 در آلمان به دنيا آمد.وي پيش بيني مي‏كرد با سقوط سرمايه داری توسط پرولتاريا يا طبقه كارگر، ديكتاتوری پرولتاريا به وجود خواهد آمد و پس از آن، اين رژيم نيز به نفع يك جامعه بدون طبقه و دولت، كنار خواهد رفت.

كارل ماركس سرانجام در 14 مارس 1883 در سن 65 سالگی درگذشت، اما افكارش در قالب‏ هاي گوناگون، تاحدود يك و نيم قرن در جهان مطرح بود تا آن كه در اوايل دهه 1990 ميلادي، با فروپاشي بزرگ‏ترين كشور كمونيستي جهان يعني شوروی، نادرستی افكار و پيش ‏بينی‏ های ماركس روشن شد. هم‏چنين روند تحولات در جهان، بطلان برداشت ‏های وی از تاريخ، اجتماع و انسان را به اثبات رساند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا