تأثیر مخمرها بر قدرت باروری مردان

تماس برخی عوامل زنده مثل مخمر Candida albicans یا عامل محلول متابولیزم قارچی با پلاسمای اسپرم، می‌تواند کیفیت این سلول جنسی را تغییر دهد. این اتفاق هم در دستگاه باروری مرد و هم در دستگاه باروری زن امکان رخ دادن دارد.

برخی مطالعات آزمایشگاهی، کاهش حرکت و میزان زنده‌بودن اسپرم، افزایش ازهم‌گسیختگی DNA اسپرم و تغییر قشر میتوکندری آن را بر توانایی باروری مردان و هم‌چسبی غیراختصاصی آن مؤثر نشان داده‌اند. اما تأثیرات برخی عوامل مانند Candida glabrata بر سلول اسپرم هنوز ناشناخته مانده است.

تماس برخی عوامل زنده مثل مخمر Candida albicans یا عامل محلول متابولیزم قارچی با پلاسمای اسپرم، می‌تواند کیفیت این سلول جنسی را تغییر دهد. این اتفاق هم در دستگاه باروری مرد و هم در دستگاه باروری زن امکان رخ دادن دارد.

به گفته محققین، در تشخیص عفونت‌های مخمری، حتماً بایستی تأثیر عامل‌های مخمری Candida albicans و Candida glabrata  را بر پارامترهای عملکردی اسپرم مشخص کرد و گیرنده‌های احتمالی را نیز شناخت.

در رابطه با این موضوع، گروهی از محققین کلمبیایی از Universidad de Antioquia، پژوهشی را به انجام رسانده‌اند که نتایج آن در نشریه بین‌المللی و انگلیسی‌زبان جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

 هدف از این مطالعه، اندازه‌گیری تأثیرات آزمایشگاهی دو مخمر C. albicans و C. glabrata و عوامل حل‌شونده متابولیزم قارچی بر کیفیت اسپرم انسان بوده است.

در این پژوهش، 35 نمونه اسپرم توسط داوطلبان سالم بین 18 تا 32 ساله به محققین اهدا شد. همه نمونه‌ها پارامترهای اسپرمی مساوی یا بالاتر از کمترین حد قراردادی در WHO در سال 2010 را داشتند.

برای انجام بررسی‌های مورد نیاز، اسپرم‌های متحرک با استفاده از تکنیک گرادیان انتخاب شدند. سپس مراحل زیر روی اسپرم‌ها انجام شد: تلقیح مخمر و عوامل حل‌شونده متابولیزم قارچی به اسپرم‌ها، اندازه‌گیری تأثیر دو مخمر و عوامل حل‌شونده بر پارامترهای مختلف اسپرم معمولی، اندازه‌گیری یکپارچگی غشای پلاسما، آزمایش پراکسیداسیون لیپید، بررسی ساختار کروماتین اسپرم و چند مورد آزمایشی دیگر. سپس داده‌های حاصله با استفاده از نرم‌افزارهای مربوطه، آنالیز شد و نتایج ارائه گردید.

نتایج بررسی‌های علمی این پژوهش نشان داد که مخمر C. albicans به‌طور پیوسته باعث کاهش پایداری اسپرم تا 45 درصد شده و عوامل حل‌شونده متابولیزم قارچی نیز، این پایداری را تا 18 درصد کاهش دادند.

بر اساس این نتایج، مخمر دیگر یعنی C. glabrata نیز پایداری اسپرم را تا 42 درصد کاهش داد و عوامل حل‌شونده متابولیزم آن نیز، کاهشی معادل 15 درصد را در پایداری اسپرم‌ها به وجود آورد.

به گفته، والتر داریو کاردونا مایا، نویسنده مسئول این مقاله علمی پژوهشی: «بلافاصله پس از شروع تلقیح اسپرم‌ها با دو مخمر ذکرشده و فرآورده‌های حل شونده آن‌ها، تحرک اسپرم نیز کاهش پیدا کرد و افزایش زمان تلقیح نیز باعث افزایش تأثیرات منفی شد».

این محقق می‌گوید: «اما وقتی اسپرم را با نوعی قند به نام مانوز تلقیح کردیم، تأثیرات منفی مخمرهای فوق بر میزان تحرک اسپرم‌ها کاهش پیدا کرد».

به اعتقاد این محقق و همکارانش: «این تأثیرات نشان می‌دهند که تغییرات اسپرم که توسط مخمرهای Candida صورت می‌گیرند، لازم است به‌عنوان امری مهم در مشاوره بارداری به‌حساب آمده و توجه ویژه‌ای به آن‌ها بشود».

قابل‌ذکر است نشریه Journal of Reproduction and Fertility وابسته به پژوهشگاه ابن‌سینای جهاد دانشگاهی به انتشار نتایج این تحقیق جالب پرداخته است.

 

گزارش: دکتر محمدرضا دلفیه

منبع: Journal of Reproduction & Infertility

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا