افزایش فروش اسلحه همچنان ادامه دارد

پژوهش جدید "موسسه تحقیقاتی صلح استکهلم" SIPRI)) نشان می­ دهد حجم مبادلات بین­ المللی تسلیحات بین سال­های 2013 تا 2017 حدود 10 درصد بیش از دوره زمانی پنج ساله قبل از سال 2013 بود.

گزارش جدید 67 کشور را به عنوان صادرکنندگان اسلحه  بین سال­های 2013 و 2017 تعیین کرده و بزرگترین عرضه ­کننده­ های تسلیحات را ایالات متحده امریکا، روسیه، فرانسه، آلمان و چین عنوان کرده است. این پنج صادرکننده، طی بازه زمانی یاد شده در مجموع 74 درصد تمامی صادرات اسلحه در سراسر دنیا را به خود اختصاص دادند.

در این میان، جریان فروش تسلیحات به سمت آسیا-اقیانوسیه و خاورمیانه افزایش یافت در حالی که روند فروش اسلحه به افریقا، امریکا و اروپا کاهش یافت.

سهم بزرگ ترین صادرکننده های تسلیحات بین سال های 2013 و 2017

 

ایالات متحده همچنان سردمدار صادرات اسلحه

طی چهار سال اخیر، ایالات متحده امریکا 34 درصد صادرات اسلحه در سراسر دنیا را به خود اختصاص داد. صادرات اسلحه توسط این کشور بین سال­های 2008 تا 2012 تا 25 درصد افزایش یافت و 58 درصد بیش از صادرات روسیه بود؛ روسیه در طول همین بازه زمانی دومین صادرکننده بزرگ اسلحه در سراسر دنیا بود.

ایالات متحده تسلیحات  خود را به 98 کشور دنیا صادر کرد و صادرات اسلحه به کشورهای خاورمیانه 49 درصد مجموع صادرات تسلیحات این کشور را در این بازه زمانی به خود اختصاص داد.

مدیر "برنامه فروش تسلیحات نظامی" موسسه تحقیقاتی صلح استکهلم، آئود فلورانت (Aude Fleurant)، اعلام کرد: بر اساس قراردادهای به امضا رسیده در دولت اوباما، صادرات تسلیحات ایالات متحده بین سال­های 2013 و 2017 به بالاترین سطح خود از زمان دهه 1990 رسید. این قراردهای بزرگ که در سال 2017 امضا شدند، تضمین خواهند کرد که ایالات متحده امریکا همچنان بزرگ­ترین صادرکننده اسلحه در سال­های آتی خواهد بود.

بر اساس گزارش منتشرشده، صادرات اسلحه توسط روسیه تا 7.1 درصد افزایش یافت. همزمان، فرانسه صادرات اسلحه خود را تا 27 درصد افزایش داد و سومین صادرکننده بزرگ اسلحه بود.

در این بین، صادرات تسلیحات توسط آلمان هم که بین سال­های 2013 و 2017 چهارمین صادرکننده بزرگ اسلحه بود، تا 14 درصد افت کرد. با این حال، صادرات اسلحه توسط این کشور به خاورمیانه در همین مدت تا 109 درصد افزایش یافت.

سهم بزرگ ترین واردکنندگان اسلحه از واردات تسلیحات

امریکا و اروپا پرچمداران صادرات اسلحه

تعداد معدودی از کشورهای خارج از امریکای شمالی و اروپا صادرکنندگان بزرگ اسلحه به شمار می­ آیند با این حال بین سال­های 2013 و 2017، چین پنجمین صادرکننده بزرگ اسلحه بود.

 صادرات اسلحه توسط این کشور تا 38 درصد افزایش یافت. در حالی که پاکستان واردکننده اصلی تسلیحات تولیدشده توسط چین طی چهار سال گذشته بود، صادرات تسلیحات چینی­ ها به الجزایر و بنگلادش در این بازه زمانی افزایش چشمگیری را به خود دید.

دوبرابر شدن واردات اسلحه به خاورمیانه طی 10 سال

تعداد زیادی از کشورهای خاورمیانه مستقیما در خشونت­های  چهار سال اخیر دخیل بودند، در نتیجه واردات اسلحه توسط این کشورها تا 103 درصد افزایش یافت و این رقم 32 درصد واردات اسلحه در سراسر جهان را به خود اختصاص داد.

پیتر وزمان (Pieter Wezeman)، محقق ارشد "برنامه فروش تسلیحات نظامی" موسسه تحقیقاتی صلح استکهلم گفت: تنش ­های خشونت­ آمیز گسترده در خاورمیانه و نگرانی­ ها درباره حقوق بشر موجب ایجاد گفتگوهای سیاسی در غرب اروپا و امریکای شمالی شده با این حال، ایالات متحده و کشورهای اروپایی کماکان صادرکنندگان بزرگ اسلحه به خاورمیانه به شمار می­ آیند و 98 درصد واردات اسلحه توسط کشور عربستان سعودی را تامین کردند.

بر اساس گزارش ارائه شده، طی چهار سال اخیر عربستان سعودی دومین واردکننده بزرگ اسلحه بود و واردات اسلحه توسط این کشور در مقایسه با بازه زمانی بین سال ­های 2008 و 2012، تا 225 درصد افزایش داشت. علاوه بر این، واردات اسلحه توسط مصر که سومین واردکننده بزرگ اسلحه طی چهار سال اخیر بود تا 215 درصد رشد داشت.

همچنین، امارات متحده عربی در بازه زمانی یاد شده، چهارمین واردکننده بزرگ اسلحه بود و قطر هم (بیستمین واردکننده بزرگ اسلحه در دنیا) هم واردات اسلحه خود را افزایش داد و چندین قرارداد بزرگ خرید اسلحه را امضا کرد.

جنوب آسیا: تنش­ های منطقه­ ای واردات اسلحه توسط هند را افزایش داد

کشور هند طی چهار سال اخیر بزرگ­ترین واردکننده بزرگ اسلحه بود و 12 درصد مجموع خرید اسلحه در سراسر دنیا را به خود اختصاص داد. واردات اسلحه این کشور بیش از 24 درصد بود و 62 درصد خرید اسلحه توسط این کشور توسط روسیه تامین شد. با این حال، واردات اسلحه توسط هند از امریکا تا 557 درصد افزایش یافت و این امر ایالات متحده را به دومین عرضه­کننده اسلحه به هند تبدیل کرد.

علی­ رغم تنش­ های ادامه ­دار پاکستان با هند و تنش­های داخلی پاکستان، واردات اسلحه توسط این کشور تا 36 درصد کاهش یافت و واردات اسلحه پاکستان از ایالات متحده طی چهار سال اخیر در مقایسه با بازه زمانی 2008 تا 2012 تا 76 درصد افت کرد.

به گفته سیمون وایزمان (Siemon Wezeman)، محقق ارشد موسسه تحقیقات صلح استکهلم ، تنش بین هند و پاکستان، تقاضای هند برای خرید اسلحه را افزایش داد و این کشور در خودکفایی در تولید اسلحه همچنان ناتوان ماند. در مقایسه، چین به طور روزافزون قادر به تولید اسلحه مورد نیاز خود بوده و همچنان در حال تقویت روابط خود با پاکستان، بنگلادش و میانمار از طریق عرضه تسلیحات است.

در این بین، واردات اسلحه توسط چین تا 19 درصد افت کرد و علی رغم این کاهش، چین پنجمین واردکننده بزرگ اسلحه در دنیا بین سال­های 2013 و 2017 بود.

سایر کشورها

واردات تسلیحات توسط کشورهای افریقایی تا 22 درصد کاهش یافت و در این بین الجزایر حدود 52 درصد واردات اسلحه در قاره افریقا را به خود اختصاص داد و همچنین واردات اسلحه توسط نیجریه بین این دو بازه زمانی تا 42 درصد افزایش یافت.

در مجموع واردات اسلحه توسط کشورهای قاره امریکا طی چهار سال اخیر در مقایسه با بازه زمانی 2008 تا 2012 حدود 29 درصد کاهش یافت و واردات اسلحه توسط ونزوئلا بین دو بازه زمانی ذکر شده تا 40 درصد افت کرد، همچنین واردات اسلحه توسط کشورهای اروپایی تا 22 درصد کاهش یافت.

همچنین واردات اسلحه توسط کشور اندونزی تا 193 درصد افزایش یافت و استرالیا هم ششمین واردکننده بزرگ اسلحه در دنیا طی چهار سال اخیر بود.

در پایان این گزارش آمده است: عرضه هواپیماهای جنگی پیشرفته توسط ایالات متحده طی چند سال آینده واردات تسلیحات کشورهای اروپایی از امریکا را در پی خواهد داشت.

 

مترجم: شه تاو ناصری

 

 

No tags for this post.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا