در تعطیلات عید زیاد کباب نخورید

کباب یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاها در بسیاری از نقاط جهان است و ممکن است شما نیز مانند بسیاری از دیگر افراد، قادر به کنترل خود در برابر انواع گوشت، مرغ و ماهی کبابی نباشید. اگر در طول یک هفته بیشتر از دو بار کباب می‌خورید باید به شما هشدار بدهیم که خود را در معرض خطر قرار داده‌اید زیرا یافته‌های پژوهشگران دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد پخت سریع مواد غذائی در حرارت زیاد موجب تشکیل مواد شیمیایی خاصی می‌شود که عامل اصلی افزایش فشارخون هستند. باید توجه داشت که فشارخون عامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی و عروقی به شمار می‌رود.

در این مطالعات مشخص شد افرادی که در طول ماه بیش از پانزده بار غذاهایی مانند گوشت، مرغ و یا ماهی کبابی مصرف می‌کنند، ۱۷ درصد بیش از دیگران در معرض خطر افزایش فشارخون قرار داشته و  توصیه می‌شود مصرف این‌گونه غذاها را به‌یک‌بار در هفته کاهش دهید. از سوی دیگر در بین کباب خورهای حرفه‌ای نیز میزان خطر افزایش فشارخون در گروهی که کباب‌های خود را کاملاً برشته می‌کنند ۱۵ درصد بیشتر از سایرین است.

در این مطالعات مشخص شد غذاهای پروتئین در هنگام پختن با حرارت زیاد به زغال تبدیل‌شده و ماده‌ای شیمیایی به نام آمینه‌های معطر هتروسیکلیک (heterocyclic aromatic amines) براثر این فعل‌وانفعالات به وجود می‌آید که عامل اصلی بروز فشارخون هستند.

دکتر گانگ لیو (Gang Liu) پژوهشگر دوره پسادکترای دانشگاه هاروارد در بوستون درباره این یافته‌ها اعلام کرد: «آزمایش‌های انجام‌شده روی حیوانات نشان می‌دهد که مواد شیمیایی حاصل از قرار گرفتن گوشت در برابر حرارت زیاد می‌تواند باعث استرس اکسیداتیو، التهاب و مقاومت به انسولین شده و درنهایت خطر بروز فشارخون افزایش پیدا می‌کند.»

علاوه بر این، استرس اکسیداتیو، التهاب و مقاومت به انسولین بر بافت‌های داخلی رگ‌ها تأثیرات نامطلوب و دائمی داشته و موجب تصلب شریان و تنگی عروق می‌شوند.

نتایج این یافته‌ها در نشست اخیر انجمن قلب آمریکا – اپیدمیولوژی و پیشگیری، شیوه زندگی و جلسات علمی سلامت قلب و عروق ۲۰۱۸ در نیواورلئان ارائه‌شده است. در این تحقیقات، پژوهشگران روش‌های مختلف طبخ غذا را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده و اثر مصرف کباب‌ها را بر ۱۰۳ هزار و۹۴۱ فرد داوطلب که به‌طور مرتب از این غذاها استفاده می‌کردند، مطالعه و بررسی کردند.