ردپای کربن در وسایل نقلیه مختلف

دی ‌اکسید کربن، اصلی ‌ترین دلیل افزایش دما در سطح کره زمین است. وجود این گاز باعث محبوس شدن حرارت در سطح می ‌شود. پیش بینی می شود که با روند کنونی تولید دی ‌اکسید کربن در جهان، طی 30 سال آینده دمای کره زمین حدود 2 درجه افزایش پیدا کند.

شرکت هیتاچی ژاپن به تازگی، گزارشی را با استفاده از داده های سازمان بهداشت جهانی (WHO) تهیه و منتشر کرد. بر این اساس، میزان انتشار گازهای گلخانه ای در وسایل نقلیه مختلف، تفاوت معناداری را نشان می دهد:

  • سفر با هواپیما: 170 گرم دی ‌اکسید کربن به ازای هر مسافر- کیلومتر
  • سفر با خودرو: 150 گرم دی اکسید کربن
  • سفر با قطار: 30 تا 70 گرم دی‌ اکسید کربن

ردپای کربن در حمل و نقل جاده ای

آژانس بین ‌المللی انرژی، گزارشی را در مورد وضعیت حمل و نقل ریلی در برخی از کشورهای جهان منتشر کرد. براین اساس، سهم حمل و نقل در انتشار دی اکسید کربن در سال 2013 میلادی، 7 میلیارد تن اعلام شد.

بخش حمل و نقل، بزرگترین منبع انتشار کربن در ایالات متحده محسوب می شود و هر خودرو در این کشور، سالانه بین 6 تا 9 تن دی اکسید کربن تولید می کند.

نوع خودرو، سن خودرو، نوع سوخت مصرفی، شیوه رانندگی، تأثیر مستقیمی بر میزان آلایندگی خودرو دارد. خودروهای برقی (EVs) جایگزین مناسبی برای خودروهای بنزینی محسوب می شوند. تلاش های زیادی از سوی فعالان بخش های دولتی و خصوصی برای افزایش فروش خودروهای برقی و هیبریدی در سراسر جهان آغاز شده است.

اصلاح شیوه رانندگی نیز به کاهش انتشار دی اکسید کربن کمک می کند. حرکت با سرعت متعادل و پرهیز از ترمزهای ناگهانی به کاهش 2 تنی انتشار کربن در سال منجر می شود. همچنین، جایگزین شدن سوخت های فسیلی با سوخت سبز (پاک) از جمله سوخت خورشیدی، سوخت زیستی، سوخت هیدروژنی، بسیار حائز اهمیت است.

در کلانشهرهایی که از سیستم حمل و نقل عمومی (تاکسی، اتوبوس، مترو) پیشرفته ای برخوردار هستند، میزان انتشار گازهای گلخانه ای سالانه 37 میلیون تن کاهش پیدا می کند.

تشویق افراد به پیاده روی و استفاده از دوچرخه نیز علاوه بر کمک به کاهش انتشار کربن، به حفظ سلامت افراد جامعه کمک کرده و راه حل مناسبی برای رهایی از ترافیک های سنگین شهری است.

ردپای کربن در حمل و نقل هوایی

در پروازهای کمتر از 463 کیلومتر، میزان انتشار دی اکسید کربن به ازای هر مسافر 257 گرم بر کیلومتر است. برای انجام سفرهای کوتاه، استفاده از گزینه های جایگزین مانند اتوبوس یا قطار توصیه می شود.

اما برای سفرهای طولانی، رعایت چند نکته به کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند: انتخاب پرواز مستقیم به جای پرواز غیرمستقیم، به کاهش سوخت مصرفی و درنتیجه، کاهش انتشار کربن منجر می شود.

در عین حال، هرچه هواپیما سنگین تر باشد، میزان انتشار دی اکسید کربن افزایش پیدا می کند. اگر هر مسافر تنها یک جفت کفش کمتر با خود به همراه ببرد (وزنی در حدود 1 کیلوگرم)، میزان سوخت مصرفی هواپیما کاهش پیدا می کند.

ردپای کربن در حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی علاوه بر ایمنی نسبتا بالایی که دارد، کمترین تصاعد دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه ای را به خود اختصاص داده است. در گزارش آژانس بین ‌المللی انرژی، حدود 3.5 درصد انتشار دی اکسید کربن در سال 2013 مربوط به بخش حمل و نقل ریلی بود.

باتوجه به افزایش جمعیت جهان و گسترش شهرنشینی، بخش ریلی می‌تواند نقش مهمی در کاهش انتشار دی‌اکسید کربن ایفا کند. در عین حال، سهم خطوط ریلی برقی بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۳ حدود ۱۶۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید:

ردپای کربن در محیط‌ زیست

در 10 کلانشهر ایران، توسعه حمل و نقل ریلی با هدف کاهش مصرف سوخت‌ های فسیلی و آلودگی هوا با جدیت پیگیری می شود.

ردپای کربن در حمل و نقل دریایی

در حمل و نقل دریایی، میانگین مقدار دی اکسید کربن متصاعد شده به ازای هر مسافر در هر کیلومتر 0.12 کیلوگرم اعلام شده است.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: دنیای اقتصاد / c2es.org

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا