مفهوم علم از دید مردم جهان

به‌تازگی تحقیقاتی درباره سطح علم در بین مردم جهان انجام‌شده است که در آن به تلاش‌های دانشمندان برای انجام تحقیقات علمی پرداخته‌شده و شاخص‌های علمی مختلفی بررسی شد که اطلاعات عمومی تنها بخشی از آن به شمار می‌رفت. کمپانی 3M در این تحقیقات به بررسی 14 کشور مختلف که در بین آن‌ها کشورهای درحال‌توسعه و توسعه‌یافته وجود داشت، پرداخته‌شده و نتایج به‌دست‌آمده واقعاً دلگرم‌کننده بود.

در سراسر جهان، حدود 90 درصد از مردم در مورد تکنولوژی و علم امیدوار بودند و ازنظر 87 درصد این افراد، این حوزه بسیار جذاب تلقی می‌شود. بااین‌حال، 86 درصد از آن‌ها اذعان داشتند که از دانش به میزان کمی اطلاع داشته و درعین‌حال بیش از 90 درصد معتقد بودند که علم، حوزه نوآوری را دربرمی گیرد، درحالی‌که 23 درصد علم و فناوری را به‌عنوان مواردی کاملاً جداگانه می‌بینند.

علی‌رغم تفاوت‌های فرهنگی متعدد مردم تمامی این مناطق اعتقاددارند که دانش و فناوری تأثیر مثبتی بر جامعه جهانی داشته و شرکت‌کنندگان برای آموختن دانش هیجان‌زده و علاقه‌مند بودند. البته برخی دل‌نگرانی‌ها نیز در این حوزه وجود دارد زیرا بسیاری از مردم قادر به تشخیص و معرفی تأثیر مستقیم دانش بر زندگی روزمره‌شان نبوده و آن را موضوعی مناسب برای درگیری‌های کودکانشان می‌دانند. در این میان بسیاری از افراد جوان‌تر نسبت به دانش مشکوک بوده و به کشفیات دانشمندان اعتماد ندارند.

پرسشی جهانی

نتایج بررسی‌های انجام‌شده در 14 کشور مختلف مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت  که در بین کشورهای توسعه‌یافته آن نام‌های کانادا، فرانسه، آلمان، ژاپن، سنگاپور، بریتانیا و ایالات‌متحده قرار داشته و در بین کشورهای درحال‌توسعه نیز برزیل، چین، هندوستان، مکزیک، لهستان، عربستان سعودی و آفریقای جنوبی قرارگرفته بودند. در این مطالعات نوع تأثیر شرایط اقتصادی مردم بر دیدگاه آن‌ها نسبت به دانش و پیشرفت‌های علمی مشخص شد. در هرکدام از این کشورها به‌طور متوسط هزار نفر موردبررسی قرارگرفته و درمجموع نظرات 14 هزار نفر در سراسر جهان مطالعه شد. به‌طورکلی تفاوت چندانی در بین این دیدگاه مردم این کشورها نسبت به علم و دانش دیده نشده و درنتیجه مشخص شد دانش یک فعالیت و  موضوعی بین‌المللی به شمار می‌رود.

در ظاهر تمامی مردم شیفته دانش بوده و نسبت به آنچه دانش می‌تواند برای آینده آن‌ها به ارمغان آورد، امیدوار هستند. در ورای این موضوع، نوعی شک و تردید نیز در اذهان عمومی مردم جهان نسبت به تأثیرات علم و دانش بر زندگی روزمره وجود داشته و نتایج این نظرسنجی یافته‌های ظاهراً متناقضی را به نمایش می‌گذارد.

به‌عنوان‌مثال، در سراسر جهان، حدود 90 درصد از مردم در مورد تکنولوژی و علم امیدوار بودند و ازنظر 87 درصد این افراد، این حوزه بسیار جذاب تلقی می‌شود. بااین‌حال، 86 درصد از آن‌ها اذعان داشتند که از دانش به میزان کمی اطلاع داشته و درعین‌حال بیش از 90 درصد معتقد بودند که علم، حوزه نوآوری را دربرمی گیرد، درحالی‌که 23 درصد علم و فناوری را به‌عنوان مواردی کاملاً جداگانه می‌بینند.

بیشتر پاسخ‌دهندگان در این رابطه اعلام کردند که در مواجهه با دانش و علم به‌مانند کودکان، هیجان‌زده شده و 92 درصد از شرکت‌کنندگان تأکید داشتند که کودکان آن‌ها باید با علم و دانش آشنا شده و آن را فراگیرد.

دنیایی در انحصار نوابغ

یکی از مشکلات موجود در حوزه بررسی دیدگاه مردم جهان نسبت به حوزه علم، اغراق در توانائی‌های دانشمندان است که این موضوع سبب شده است حدود یک‌سوم افراد مورد پرسش قرارگرفته در این مطالعات، اعتقاد داشته باشند برای دستیابی به علم و دانش شما باید نابغه باشید. این موضوع سبب شده است تا به‌طورکلی شاهد نگاهی آمیخته با ترس از سوی مردم به حوزه علم و دانش باشیم که به باور کارشناسان، مسیری طولانی برای از بین بردن این ترس و وحشت عمومی در پیش روی بشریت قرار دارد.

 

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: arstechnica

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا