باید بانک آب در کشور ایجاد شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، حمید گشتاسب در کارگاه هم اندیشی مدیریت خشکسالی در زیستگاه ها افزود: در خاورمیانه 85 درصد منابع آب در کشاورزی به کار گرفته می شود، این رقم در ایران 90 درصد برآورد می شود که عدد تکاندهنده ای است و باید شیوه های نوین آبیاری جایگزین کشاورزی سنتی شود.

وی اظهار کرد: استفاده غیراصولی از آبهای زیرزمینی هم پارامتر مهم دیگری است، 40 سال پیش در ایران فقط 50 هزار حلقه چاه وجود داشت که از آنها 9 میلیارد مکعب آب برداشت می شد اما اکنون برداشت آب به 60 میلیارد مکعب رسیده است و توسط پمپ های مکنده از عمق به سطح آورده می شود که موجب خالی شدن سفره های زیرزمینی شده است.

گشتاسب افزود: بیشتر از آن چیزی که فکر تصور می کنیم خطر به ما نزدیک است بنابراین باید به دنبال راهکار باشیم، در دفتر زیستگاه های سازمان محیط زیست سیاست حرکت به جلو برای بهره گیری از دانش های نوین مدیریت آب را در دستور کار قرار گرفته است، باید تغییر اقلیم را به عنوان یک واقعیت بپذیریم و دنبال هم اندیشی و پیدا کردن رهکارهای عملی باشیم و در این راستا قطعا کمیته آب را در دفتر زیستگاه ها تشکیل خواهیم داد.

وی تاکید کرد: باید در زمینه بروز بحران بی آبی و خشکسالی تعارف را کنار بگذاریم، طبق برخی آمارها اگر روند مدیریت منابع آبی به همین صورت ادامه یابد تا 20 سال آینده حتی مازندران نیز به بیابان تبدیل می شود، وقتی استانی مانند مازندران تا این اندازه در معرض تهدید قرار می گیرد طبعا مناطق دیگر با شدت بیشتری در معرض خطر هستند.

وی افزود: مقوله تغییر اقلیم نه تنها ایران بلکه بخش بزرگی از دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است، آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا طی گزارشی تغییر اقلیم را بزرگترین چالش پیش روی این کشور دانست، به بیان دیگر مسایل امنیتی مانند القاعده و داعش برای این کشور در درجه های اهمیت بعدی قرار دارند.

همچنین سعید نمکی مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تغییر اقلیم و خشکسالی مانند موج در حال حرکت است گفت: گزارش های سازمان ملل می گوید که 31 کشور جهان در معرض خشکسالی هستند و سه ایالت در آمریکا به شرایط بحرانی گرفتار شده اند.

وی افزود: ایران جزو سرزمین هایی است که همواره خشکسالی را تجربه کرده است، بخش بزرگی از این خشکسالی به دلیل سوء مدیریت در مصرف منابع است تا مقوله کم بارانی به همین دلیل چاره کار را باید در مدیریت دید.

نمکی افزود: بیشترین لطمه را در زمینه خشکسالی حیات وحش می بیند، خشکسالی اولین اثرش را بر خشکیدگی مرتع می گذارد، در نتیجه کوچ صورت می گیرد و زنجیره ای از تغییرات اکوسیستمی از تغییر زیستگاه تا انقراض گونه را شاهد خواهیم بود که تبعات آن زندگی انسان را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بازدیدهای خود از مناطق مختلف تحت مدیریت سازمان گفت: برخی از استان ها از تجارب بسیار خوبی در زمینه مدیریت منابع آب و آبشخورها برخوردارند که می توانند در چنین کارگاه هایی آن را با دیگران به اشتراک بگذارند و با یک خرد جمعی برای حل این مشکل که هر روز دامنه اش گسترده تر می شود اقدام کنیم.

همچنین احمد طالبی معاون توسعه، برنامه ریزی و منابع انسانی دانشگاه محیط زیست با اشاره به اهمیت مقوله آب و تاثیر آن بر روند حیات انسانی و جانوری گفت: دانشگاه محیط زیست با تمام پتانسیل خود برای برگزاری نشست ها، کارگاه ها و همایش هایی که در آن با هم اندیشی کارشناسان و صاحب نظران بتوان راه های برون رفت از مشکلات محیط زیستی را یافت اعلام آمادگی می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا