با کهن‌ترین فسیل جهان آشنا شوید

به تصویر ارائه‌شده در این خبر توجه کنید، این تصویر نشان‌دهنده یک فسیل منحصربه‌فرد با قدمت ۱ میلیارد و۶۰۰ میلیون سال است. در این فسیل، حباب‌های اکسیژن براثر فعالیت میکروب‌های کوچک به وجود آمده است.

این میکروب‌ها روزگاری بسیار دور و درزمانی که زمین یک سیاره جوان محسوب می‌شد، در آب‌های کم‌عمق دریاها زندگی کرده و حیات را در زمین به وجود آوردند. این فسیل به همراه حباب‌های اکسیژن شکل‌گرفته در آن توسط پژوهشگران علوم زمین‌شناسی و متخصصان حیات نخستین در کره زمین، تجزیه‌وتحلیل شده و تصاویر آن مستندسازی شد.

به گفته دانشمندان، میکروب‌ها و فسیل‌های به وجود آمده از این موجودات، بسیار شگفت‌انگیز هستند زیرا میکروب‌ها نه‌تنها اولین گونه شکل‌گرفته حیات در کره زمین محسوب می‌شوند، بلکه آن‌ها سیاره ما را به محیطی با تنوع بسیار زیاد و مناسب برای زندگی انواع گیاهان و جانوران تبدیل کرده و فعالیت‌های آن‌ها موجب پدیدار شدن گونه‌های مختلف حیات در کره زمین شد.

برخی از این میکروب‌های اولیه از نوع سیانو باکتری‌ها (cyanobacteria) محسوب می‌شوند که در آب‌های نخستین و اولیه کره زمین تکثیرشده و به وجود آمدند. سیانو باکتری‌ها  یک بخش از میکروارگانیسم‌های مشابه باکتری محسوب می‌شوند که قادر به فتوسنتز هستند. آن‌ها اولین فرم شناخته‌شده زندگی در کره زمین را نشان می‌دهند. این میکروب‌ها از طریق فتوسنتز کردن قادر به تولید اکسیژن بوده و گاهی این حباب‌های اکسیژن در مایع‌های میکروبی چسبنده به دام افتاده و باقی می‌ماندند.

این حباب‌های فسیلی و بافت‌های سیانو باکتریایی از بسترهای میکروبی فسفاته شده ۱٫۶ میلیارد ساله از گروه ویژه ویندیان (Vindhyan Super group) در مناطق مرکزی هندوستان امروزی کشف‌شده‌اند. به باور پژوهشگران، این حباب‌های فسیل‌شده در داخل عکس، امضایی از طبیعت در شکل‌گیری حیات به شمار می‌روند.

ترز سالستد (Therese Sallstedt) و تیمی از همکارانش از دانشگاه جنوبی دانمارک (University of Southern Denmark)  و موزه تاریخ طبیعی سوئد  با همکاری و مشارکت دانشگاه استکهلم این رسوبات فسیلی کشف‌شده در هندوستان را بررسی و مطالعه کرده و اطلاعات جدیدی از حوزه فعالیت‌های میکروبی در بافت‌های فسیل‌شده ناشی از مایعات میکروب‌ها به دست آوردند.

ترز سالستد در این رابطه می‌گوید: «نتایج مطالعه و تفسیر این فسیل، نشان می‌دهد که حباب‌های اکسیژن ناشی از فعالیت سیانو باکتری‌ها در مایع غلیظ میکروبی محبوس شده و در آب‌های کم‌عمق ۱ میلیارد و۶۰۰ میلیون سال پیش این ساختار خاص را به وجود آورده و سپس به فسیل تبدیل‌شده است.»

سیانو باکتری‌ها موجب بروز تغییراتی عمده و تغییرناپذیر در سطح زمین شده و عامل ایجاد اکسیژن در اتمسفر به شمار می‌روند. هم‌زمان با این رویداد، آن‌ها ساختارهای رسوبی موسوم به stromatolites را در کره زمین به وجود آوردند که هنوز دیده‌شده و وجود دارد.

برخی از حباب‌های موجود در این فسیل به‌طور کامل فشرده‌شده‌اند که این موضوع نشان می‌دهد بافت تشکیل‌دهنده این ماده، دارای انعطاف زیادی بوده است. نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که سیانو باکتری‌ها در شکل‌گیری حیات و ساختارهای رسوبی موسوم به phosphorites در آب‌های کم‌عمق باستانی، نقشی بسیار بیشتر ازآنچه تاکنون تصور می‌شد بر عهده داشته‌اند. این نظریه به دانشمندان امکان می‌دهد تا با گشودن دریچه‌هایی جدید در اکوسیستم روزگار باستان و سال‌های نخستین شکل‌گیری زمین، آن را بهتر مطالعه کنند.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی – علمی Geobiology منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

منبع: eurekalert

1. قدمت یک میلیارد سال برای فسیل زیاد و حیرت آور است فسیل ها برای هر محلی می توانند اطلاعات زیادی را به ارمغان آورند به همین دلیل با آفریند قدمت یک میلیارد ساله که هزاران بار با ارزش تر است.