جهان در مسیر انرژی های پاک

بر طبق گزارش سازمان سرمایه گذاری جهانی انرژی های تجدید پذیر، افزایش شدید استفاده از انرژی های تجدید پذیر در کشور های پیشرفته منجر شد تا صد هزار مگاوات انرژی مازاد مصرف کشورها برای اولین بار در سال 2014 از این نوع انرژی ها تامین شود.

سرمایه گذاری در این نوع انرژی در سال 2014 نسبت به سال 2013، 17 درصد افزایش داشته است.این میزان استفاده نشان می دهد  انرژی تجدید پذیر مورد استفاده در صنعت از نظر قیمت نیز قابل رقابت با سوخت های فسیلی است.

به این ترتیب در حالی که برخی متخصصان پیش بینی کرده اند بخش عمده انرژی جهان در این دهه نیز توسط سوخت های فسیلی تامین می شود شواهد چیز دیگری را نشان می دهد.

براساس گزارش های منتشر شده در سال 2014 ، نیمی از مردم جهان تمایل دارند در بخش انرژی های پاک سرمایه گذاری کنند.به عنوان مثال مزرعه بزرگ صفحه های خورشیدی در دبی توانسته است هر کیلو وات ساعت برق را با هزینه ای کمتر از 0.06 دلار تولید کند که این هزینه کمتر از بخش وسیعی از مصرف کنندگان برق در سراسر جهان است. این در حالی است که در سال گذشته قیمت نفت و مصرف زغال سنگ نیز در چین به شدت کاهش یافته است.

سرمایه گذاری در بخش انرژی پاک در کشور های در حال توسعه نیز 36 درصد افزایش داشته  و به رقم 131 میلیارد دلار رسیده است که کشور چین با سرمایه 83 میلیاردی سهم بیشتری در این زمینه در بین کشور های در حال توسعه داشته است. کشور های  برزیل، هند و آفریقای جنوبی در رتبه های بعدی قرار دارند. نکته قابل توجه این است که کشور کنیا بزرگترین سیستم صفحه های خورشیدی و توربین های بادی را در قاره آفریقا در اختیار دارد.

گسترش و رشد انرژی پاک طی چندسال اخیر شگفت انگیز بوده است به گونه ای که در سال های اولیه قرن یعنی سال های بین 2004 تا 2011 تقریبا 70 درصد انرژی قاره اروپا از انرژی تجدید پذیر تامین شده است.

چشم اندازروشن انرژی های تجدید پذیر

علاقه به استفاده از انرژی های پاک در هر نقطه از جهان مخصوصا در کشور های در حال توسعه در حال افزایش است و دولت ها آن را سرمایه گذاری بلند مدت فرض می کنند. سیر تکاملی فناوری در سال های 2009 تا 2014 سبب شد هزینه های انرژی خورشیدی کاهش 75 درصدی را تجربه کند و انتظار می رود که این نزول قیمت در سال های آینده نیز ادامه داشته باشد.

کشور های برزیل، چین، هند و آفریقای جنوبی  پس از کشورهای اروپایی سیاست های جدیدی را برای تشویق مردم به استفاده از این سیستم ها پیش گرفته اند.

هزینه کل دولت ها در سال 2013 برای تهیه سوخت های فسیلی، بیش از 4 برابر بودجه انرژی های تجدید پذیر،یعنی چیزی در حدود 550 میلیارد دلار بود. بنابراین گام مهم بعدی دولت ها می بایست کاهش حمایت خود از سوخت فسیلی باشد.

در دو دهه گذشته هزینه ای بالغ بر 36 تریلیارد دلار در بخش زیر ساخت های انرژی پاک سرمایه گذاری شده است .این سرمایه گذاری وسیع نشان می دهد که در آینده انرژی پاک نه تنها مطلوب است بلکه ضروری است. در این میان لازم است تصمیمات و اقداماتی صورت گیرد تا جمعیت 10 میلیاردی کره زمین به راحتی به انرژی پاک دسترسی داشته باشند و در عین حال هیچ بخشی از کره زمین به خطر نیافتد.

 

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا