چشم انداز زندگی در شهرهای هوشمند

مفهوم شهر هوشمند (smart city) بسیار گسترده بوده و طیف وسیعی از امکانات و خدمات، از جمله حمل و نقل عمومی مقرون به صرفه و ایمن، دسترسی آسان به خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی، سرویس های دولت الکترونیک، دفع و بازیافت زباله، دسترسی به اینترنت پرسرعت، کسب و کارهای مرتبط با فناوری های جدید را شامل می شوند.

شهر هوشمند و ابرشهر فوق هوشمند

شهرها برای تبدیل شدن به شهرهای فوق هوشمند، مسیر نسبتا طولانی پیش رو دارند، اما به سرعت درحال طی کردن روند هوشمند شدن هستند.

شاید بتوان گفت، مرز میان شهر هوشمند و ابرشهر فوق هوشمند، چگونگی جمع آوری و پردازش حجم عظیمی از داده ها در عین حفظ کامل حریم خصوصی شهروندان است.

طی چند سال گذشته، روند هوشمند شدن شهرها در نقاط مختلف جهان سرعت یافته است. جمع آوری داده های عظیم (Big Data) در حوزه های  مختلف مانند ترافیک، آلودگی هوا، حمل و نقل، پارکینگ، سرقت، آتش سوزی، بیماری و درمان، به حل بسیاری از مشکلات زندگی ساکنان کلانشهرها کمک کرده است. 

رشد محاسبات ابری (cloud computing)، هزینه ذخیره سازی اطلاعات را به طور قابل توجهی کاهش داده است؛ توسعه یادگیری ماشین (machine learning)، پیشرفت های چشمگیری در توسعه ابزارهای تجزیه و تحلیل ایجاد کرده است؛ اینترنت اشیاء (Internet of Things) به سرعت درحال گسترش بوده و روند توسعه حسگرهای ارزان را فراهم کرده است.

لزوم توجه به مباحث اخلاقی در شهرهای هوشمند

باید به این نکته مهم توجه داشت که هرچه دسترسی به امکانات و خدمات از طریق فناوری های مختلف آسان تر می شود، حفظ حریم خصوصی افراد دشوارتر می گردد.

سیاست اکثر مسئولان شهری، حفاظت از اطلاعات خصوصی شهروندان و پیشگیری از سرقت آنها عنوان شده است؛ اما نباید از این مسأله غافل شده که حجم عظیمی از اطلاعات جمع آوری شده از طریق حسگرها و دوربین های امنیتی، می تواند حریم خصوصی افراد را در معرض خطر قرار دهد.

10 شهر هوشمند جهان

در رتبه بندی که نوامبر 2017 در سایت بیزینس اینسایدر منتشر شد، 10 شهر هوشمند برتر جهان (با تمرکز بر ویژگی های برجسته آنها) معرفی شدند.

در این رتبه بندی، 500 شهر جهان از لحاظ وضعیت حمل و نقل عمومی، انرژی پاک، دفع زباله، آموزش، رشد استارتاپ ها، دسترسی به اینترنت پرسرعت، حفاظت از محیط زیست و شاخص های دیگر مورد ارزیابی قرار گرفتند. این بررسی با مشارکت 20 هزار روزنامه نگار و نظرسنجی از آنها در مورد وضعیت شهرهایشان انجام شد.

  • رتبه اول: کپنهاگ، دانمارک – اکوسیستم مناسب و کارآمد برای استارتاپ ها، مشکلات محدود ترافیکی، سرمایه گذاری گسترده در حوزه انرژی پاک
  • رتبه دوم: سنگاپور – کارآمدترین شبکه حمل و نقل عمومی در جهان
  • رتبه سوم: استکهلم، سوئد – حمل و نقل عمومی (اتوبوس و قطار شهری) با سوخت پاک، منابع انرژی تجدیدپذیر
  • رتبه چهارم: زوریخ، سوئیس – افزایش سرانه فضای سبز شهری
  • رتبه پنجم: بوستون، آمریکا – داشتن برترین دانشگاه های جهان
  • رتبه ششم: توکیو، ژاپن – شبکه ریلی ایمن، سریع و مطمئن با توان جابجایی 14 میلیارد مسافر در سال
  • رتبه هفتم: سانفرانسیسکو، آمریکا – حمایت از استارتاپ ها
  • رتبه هشتم: آمستردام، هلند –  حمایت از استارتاپ ها
  • رتبه نهم: ژنو، سوئیس – زیرساخت های مناسب مصرف بهینه انرژی در ساختمان ها و بخش حمل و نقل
  • رتبه دهم: ملبورن، استرالیا –  ارتباط اینترنت پرسرعت نسل چهار (4G)

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع:  wsj / businessinsider

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا