اضطراب، بلای جان دختران دانش آموز
تیمی از پژوهشگران دانشگاه مینه سوتا در مطالعات خود دریافتند که نوع واکنش و فاصله بین دانش آموزان دختر و پسر در امتحانات، بستگی مستقیم به تاکید و اصرار معلمین بر اهمیت این امتحانات دارد. در این پژوهش ها که به مدت یکسال ادامه داشت، 9 گروه مختلف از دانش آموزان دوره های زیست شناسی مقدماتی تحت مطالعه قرار گرفتند.
فاصله بین دختران و پسران در نتایج به دست آمده از آزمون ها، ارتباط مستقیمی با افزایش یا کاهش تاکید بر اهمیت امتحانات داشت. در حقیقت هر چقدر بر اهمیت امتحانات تاکید شده و استرس بیشتری به دانش آموزان وارد شود، سطح بازدهی دختران، کاهش پیدا می کند.
در این بررسی ها مشخص شد که دانشجویان و دانش آموزان دختر در دوره هایی که امتحانات و تست ها شامل کمتر از نیمی از کل دوره درس می شد، عملکرد ضعیف تری داشتند. در ادامه پژوهشگران نحوه ارزشیابی را تغییر داده و سال تحصیلی را به سه قسمت تقسیم کرده و بر ارزش امتحانات گرفته شده تاکید بیشتر یا کمتری کردند. هدف از این عمل، مطالعه شکاف جنسیتی در نتایج به دست آمده بود.
سهویا کوتنر (Sehoya Cotner) استادیار دانشگاه مینه سوتا در این رابطه گفت: « فاصله بین دوگروه در نتایج به دست آمده از امتحانات، ارتباط مستقیمی با افزایش یا کاهش تاکید بر اهمیت امتحانات داشت. ما دریافتیم که هر چقدر بر اهمیت امتحانات تاکید شده و استرس بیشتری به دانش آموزان وارد شود، سطح بازدهی دختران، کاهش پیدا می کند.»
یکی از راه های از بین بردن این موضوع، کاهش میزان اهمیت امتحانات و ارزش گذاری بیشتر بر حوزه هایی مانند آزمون های کلاسی و تکالیف و امتحانات داخلی برای دختران است. در حقیقت با کاهش بار اضطراب و استرس دختران در مواجه با امتحانات می توان از شکاف ایجاد شده بین دو گروه دانش آموزان در عملکرد درسی پیشگیری کرد.
به اعتقاد سهویا کوتنر، نحوه مواجهه با این عملکرد ضعیف تر، کاهش سختی امتحانات و تاکید بر نقاط آسان تر نیست بلکه مطالعات ما نشان می دهد زمانی که دسطح اضطراب و استرس زنان در امتحانات پایین باشد، عملکرد آن ها قابل مقایسه و برابر با مردان است.
رویکرد فعالانه آموزشی (یادگیری فعال) که پژوهشگران بر آن تاکید دارند، شامل گنجاندن مواردی مانند سخنرانی های کلاسی، کارهای تحقیقی و فعالیت های گروهی می تواند فاصله بین دختران و پسران را در کسب نتایج موفقیت آمیز در امتحانات کاهش دهد. در حقیقت زنان به یادگیری فعال علاقه بیشتری نشان داده و تمایل به ارزیابی های رسمی و تنوع فعالیت های مشارکت آمیز علمی دارند.
به گفته پژوهشگران، در نظر داشتن این موارد می تواند به بهبود عملکرد تحصیلی دختران منجر شده و سطح کیفی آموزشگاه ها، مدارس و دانشگاه ها را افزایش دهد. این موضوع به طور خاص در شاخه های علوم، فناوریف مهندسی و ریاضیات مشاهده می شود.
شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در مجله تخصصی Plos One منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.
ترجمه: فاطمه کردی
منبع: ibtimes
No tags for this post.