چرا بینی بعضی ها قرمز است؟

قطعا شما هم با افرادی برخورد داشته اید که دارای بینی قرمز رنگی بوده و رنگ دماغ آن ها کاملا با دیگر افراد متمایز بوده و این موضوع به ویژه با اندکی سرد شدن هوا نمود بیشتری پیدا کند. این مساله در طول تاریخ مورد توجه مردم قرار داشته و به دلیل خاص بودن این موضوع، بسیاری از شخصیت های اسطوره ای مانند بابا نوئل یا برخی قدیسین قرون وسطی با بینی سرخ توصیف شده اند.

به اعتقاد پژوهشگران ژن ایجاد کننده بینی سرخ رنگ احتمالا از یک مرجان خاص در دریای سرخ به انسان ها منتقل شده است. موضوعی که احتمال رخ دادن آن، یک در میلیون بوده و امری استثنائی در طبیعت محسوب می شود.

یکی از مشهورترین این شخصیت ها رودولف است که شخصیتی تخیلی بوده و در حقیقت یک گوزن شمالی با بینی درخشان در داستان‌های  عامیانه مردم اروپا محسوب می شود. این گوزن که به عنوان نهمین گوزن بابا نوئل شناخته می‌شود، وظیفه هدایت سایر گوزن های سورتمه بابا نوئل را بر عهده داشته وو به خاطر بینی قرمز خود در هوای برفی قادر به نمایش راه به دیگر گوزن‌ها است. دیگر شخصیت مشهور داستانی با این فرم بینی درخشان و قرمز رنگ، پدر پینوکیو یا همان پدر ژپتوی مشهور است که در کتاب پینوکیو از وی با عنوان دماغ آلبالویی یاد شده است.

به اعتقاد پژوهشگران ژن عامل این موضوع احتمالا از یک مرجان خاص در دریای سرخ به انسان ها منتقل شده است. موضوعی که احتمال رخ دادن ان، یک در میلیون بوده و امری استثنائی در طبیعت محسوب می شود. بر این اساس احتمالا هزاران سال پیش یک زن باردار در دریای سرخ بر اثر برخورد با این مرجان دریایی زخمی شده و ژن فوق به بدن وی منتقل شده و سپس تا امروز تداوم پیدا می کند. این نظریه توسط پژوهشگران دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins University) و پس از انجام پژوهش های مرتبط با این موضوع اعلام شد.

پرفسور استیو فاربر (Steve Farber)  سرپرست این تیم تحقیقاتی در موسسه علوم کارنگی و استاد رشته زیست شناسی دانشگاه هاپکینز از این موضوع به عنولن یک ویژگی ژنتیکی سیار یاد کرده و می گوید: « این توانائی منحصر به فرد از ویروس ها مشتق شده اند و به طور شگفت انگیزی قادر است تا با ایجاد برش و قرار دادن قطعات DNA در ژنوم میزبان خود، در آن تغییراتی ایجاد کنند.»

منبع: phys.org