چراغانی کریسمس و بحران مصرف برق

همه ما جشن‌های سال نو و ساختار شاد آن را دوست داریم. در هر جای جهان سال نو بر اساس شرایط و زمان بندی متفاوتی رخ می‌دهد و یکی از مشهورترین آن‌ها سال نوی میلادی است. جشن‌های سال نوی میلادی از چندی پیش از زمان فرا رسیدن سال نو و جشن کریسمس شروع می‌شوند و همیشه با چراغانی‌های بسیار زیبا و چشم‌نوازی همراه هستند. با این وجود وقتی از زرق‌وبرق و زیبایی این ماجرا بگذریم، با اندکی تفکر با این سوال روبرو می‌شویم که این زیبایی و جشن‌های چند شبه به چه میزانی از الکتریسیته نیاز دارد؟

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2015، مصرف الکتریکسیته جشن کریسمس تنها در آمریکا برابر با 6.63 میلیارد کیلووات بوده است که این رقم یک آمار نجومی به‌حساب می‌آید. برای درک بیشتر این ماجرا بهتر است به این آمار توجه کنید: کشوری مانند السالوادور در هر سال تنها 5.35 میلیارد کیلووات الکتریسیته مصرف می‌کند و این آمار برای کشورهایی مانند اتیوپی و تانزانیا به 5.3 و 4.81 میلیارد کیلووات منتهی می‌شود.

حال باید در نظر داشته باشید که آمار یاد شده تنها متعلق به یک کشور است و آمار نورافشانی‌های جهانی به‌صورت قطع چندین برابر این میزان است. البته جشن‌های کریسمس تنها یک مثال ساده است و تمامی جشن‌های مذهبی (کریسمس به مناسب میلاد حضرت مسیح جشن گرفته می‌شود) و ملی کشورهای مختلف ازجمله ایران را می‌توان شامل این موضوع دانست.

اگر جشن گرفتن به‌جای استفاده از هزاران ریسه و چراغانی رنگارنگ با نور یک لامپ ساده و یک روح روشن و دل شاد انجام شود، قطعا جهانی بسیار زیباتر خواهیم داشت و آلودگی ناشی از تولید الکتریسیته در دنیای ما کمتر به چشم خواهد خورد. با تمامی این تفاسیر هنگامی‌که برای جشن بعدی خود به فکر روشن کردن چراغ‌های متعدد افتادید به این فکر کنید که این چراغانی تا چه اندازه ضروری است. دنیای ما هنوز فرصت نجات پیدا کردن دارد و امثال ما هستیم که باید با اقدام‌هایی هرچند کوچک به سراغ نجات دنیای پیرامون خود برویم و شاید یک‌بار خاموش کردن یک دسته از چراغ‌ها بتواند یک درخت را در جهان نجات داده و اندکی از گرم شدن زمین جلوگیری کند.

آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا