امروز ۲۵ سالگی پیامک است

«نیل پاپورث» یک برنامه‌نویس 22 ساله انگلیسی بود که نخستین پیامک را در تاریخ 3 دسامبر ١٩٩٢ میلادی از یک کامپیوتر برای همکار خود ارسال کرد. تلفن‌های همراه نسل اولیه نمی‌توانستند پیامک‌ها را ارسال یا دریافت کنند. درنتیجه اولین پیامک توسط تلفن همراه ارسال نشد بلکه یک کامپیوتر آن را ارسال کرد.

«کریسمس مبارک» محتوای اولین پیامک در جهان بود که توسط پاپورث به‌طور نمادین و با ایموجی ارسال شد.

در طول 25 سالی که از عمر پیامک می‌گذرد، کاربران به دلیل محدودیت‌ تعداد کلمات قابل ارسال، به‌تدریج به خلق یک فرهنگ نوشتاری اختصاری دست زده‌اند. عبارت CU به معنای «بعداً می‌بینمت» یا Tnx به معنای «متشکرم» نمونه‌هایی از این فرهنگ اختصاری است که کاربردهای گسترده‌ای در استفاده از سرویس پیام کوتاه دارند.

هرچند که نیل پاپورث انگلیسی فرستنده اولین پیامک جهان به شمار می‌آید اما «فریدهلم هیلبراند»، کارمند اداره فدرال آلمان و «برنارد گیلبرت» از شرکت تلکوم فرانسه دو نفری بودند که چند سال قبل از آن، یعنی در سال 1984 به گسترش مفهوم اولیه پیامک کمک کردند. به همین دلیل است که پیامک اساساً یک اختراع آلمانی-فرانسوی محسوب می‌شود.

الگوی اولیه ساخت پیامک، کارت‌پستال‌ها و پیام‌های تلکس بودند. تکنسین‌های آن زمان با دقت در محتوای کارت‌پستال‌ها متوجه شدند که اغلب آن‌ها کمتر از 160 کاراکتر دارند. همین دریافت، سرمشق و استانداردی شد برای ساخت و ارسال پیامک‌های اولیه. هرچند که امروزه بعد از گذشت 25 سال، کاربران می‌توانند پیامک‌های طولانی‌تر را هم ارسال و دریافت کنند.

در دهه 90 میلادی با افزایش رونق استفاده از تلفن‌های همراه، استفاده از پیامک‌ بازار داغی پیدا کرد. آمارها نشان می‌دهند که تنها در سال 1996 حدود 100 میلیون پیامک در آلمان فرستاده شده است.

تلفن‌های همراه هوشمند انقلابی در دنیای ارتباطات انسانی به وجود آوردند. از سال 2009 میلادی که استفاده از این تلفن‌ها به شدت گسترش پیدا کرد، اپلیکیشن‌های ارتباطی وابسته به گوشی‌های هوشمند در جریان محبوبیتی روزافزون قرار گرفتند و تا حد زیادی بازار سرویس ارسال پیامک را کساد کردند. در حقیقت نمودار استفاده از پیامک در ابتدای اختراع آن به‌شدت صعودی و پس از رونق تلفن‌های همراه هوشمند، به‌شدت نزولی است. اما جالب اینجا است که با وجود تمام رقابت‌های اینترنتی، این سرویس ارتباطی همچنان زنده است و به حیات خود ادامه میدهد. دلیلی بر این ادعا آماری است که نشان می‌دهد در سال 2016 میلادی، حدود 12 میلیارد و 700 میلیون پیامک تنها در کشور آلمان ارسال شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا