آغاز به کار شهر علم در اصفهان

ابوالفضل خسروی ،مدیر شهر علم اصفهان درگفتگو با خبرنگار سیناپرس، با بیان این مطلب گفت: مطابق اساسنامه شهر علم، با الگوبرداری از خانه ریاضیات اصفهان مجموعه ای از خانه های علوم مانند خانه فیزیک، خانه زیست شناسی و خانه آمار  راه اندازی شده وبعضی دیگر ازخانه ها در زمینه علوم پایه نیز در شرف راه اندازی است.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی از احداث شهر علم در اصفهان، ترویج علوم بین سطوح مختلف جامعه و ارتقاء نگرش مردم نسبت به علم است، تصریح کرد: شهر علم با حمایت شهرداری اصفهان و با همت جمعی از استادان دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، دبیران آموزش و پرورش استان و از نهادهای غیردولتی خانه های علوم پایه مانند ریاضیات، فیزیک، زیست شناسی، آمار و…  شکل گرفت و به استناد مصوبه سال 1385 شورای اسلامی شهر اصفهان از سال 1393 عملاً به صورت اجرایی کار خود را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: شهر علم اصفهان به منظور اشاعه دانش و علوم و ایجاد بستر مناسبی برای آموزش های ضمنی و جانبی و آگاهی از تاریخ تمدن ایرانی اسلامی  و آشنایی عموم شهروندان با مسائل مختلف دانش و علوم روز از طریق مشاهده، هم فکری و دسترسی به منابع مختلف اطلاعاتی ایجاد شده است.

مدیر شهر علم اصفهان تصریح کرد: هر یک از خانه های علوم عضو شهر علم در زمینه های مختلف پژوهشی، مناظره علمی، هم اندیشی، نشر و ترویج یافته های علمی، فعالیت های آموزشی، کمک آموزشی، کارگاه های تخصصی و رقابت ها و مسابقه ها و المپیادهای علمی فعالیت می کنند.

خسروی درباره اقدامات شهر علم در راستای ترویج علم گفت: شهر علم اصفهان در این راستا اقدام به تدوین آیین نامه های خانه های علوم؛ تأسیس و راه اندازی خانه فیزیک اصفهان، خانه زیست شناسی و خانه آمار کرده است که هر کدام بر طبق مفاد اساسنامه کار خود را در زمینه ترویج علم در رشته های خود آغاز کرده اند.همچنین شهر علم با همکاری شهرداری اصفهان و

با تخصیص امکانات مختلف اقدام به ایجاد فضاهایی متناسب با علوم رشته های مختلف مانند

موزه علوم و فناوری برای خانه فیزیک , باغ پرندگان , باغ گلها و پارک وحش صفه اصفهان برای خانه ی زیست شناسی را برای عموم شهروندان فراهم کرده است.

 

وی خاطرنشان کرد: احداث پردیس های علم و فناوری در شهر اصفهان، ترویج علم از طریق مراکز فرهنگی و فرهنگسراهای شهری، تشکیل خانه های علم در محله ها، اجرای برنامه های آموزشی، تفریحی و اردوهای علمی در سطح وسیع جزیی از برنامه های آتی شهر علم است. همچنین شهر علم اصفهان آمادگی دارد تا با شهرداری ها، دانشگاه ها و مراکز علمی کشور در راستای راه اندازی مراکز مشابه در سایر شهرها و به خصوص کلان شهرها به تبادل اطلاعات علمی و اجرایی در این زمینه بپردازد.

چالش پیش روی عمومی سازی علم، فرهنگ سازی آن است

وی با بیان اینکه چالش پیش روی عمومی سازی علم، فرهنگ سازی آن است،گفت: اگر هماهنگی میان بخشی بین کلیه دستگاه ها به ویژه دستگاه ها و مراکز فرهنگی در سطح کشور ایجاد نشود و زیرساخت های فرهنگی عمومی سازی علم مورد غفلت قرار گیرد کلیه تلاش ها و هزینه هایی که در این زمینه انجام می شود بی نتیجه خواهد بود.

خسروی ادامه داد: عمومی سازی علم بحثی نیست که بتوان یک روزه یا یک ساله و یا اینکه تنها در یک استان، شهر یا منطقه  و یا توسط یک اداره یا سازمان اجرا شود بلکه دست اندرکاران آن بایستی به صورت جامع و کشوری به موضوع بنگرند و اقدام به تدوین برنامه های اساسی (کوتاه مدت، میان مدت، بلندمدت)  کرده و به عبارتی دیگر از مباحثی است که تنها با صبر، حوصله و درایت قابل انجام و اجرا است.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا