سالم ترین راه مصرف مواد قندی چیست؟

تردیدی نیست که رژیم غذایی مملو از مواد قندی با ابتلا به دیابت، چاقی و بیماری های قلبی در ارتباط است. بنابراین، آیا راهی برای کم کردن اثرات منفی خوردن یک دسر، دونات یا یک نوشیدنی شیرین بر سلامت انسان وجود دارد؟

مطالعات اخیر نشان می دهند که شاید بتوان تأثیرات منفی مواد قندی را از طریق مصرف آنها پس از پروتئین، تاحدودی کاهش داد.

رژیم غذایی مملو از مواد قندی با ابتلا به دیابت، چاقی و بیماری های قلبی در ارتباط است

لسلی بونچی (Leslie Bonci) متخصص تغذیه عنوان کرد: حذف کامل قند از رژیم غذایی بسیار دشوار است. هرکس به میزان مشخصی تمایل به مصرف مواد قندی دارد و قند، انرژی مورد نیاز بدن را تأمین می کند. بنابراین، داشتن یک رژیم غذایی کاملا بدون قند می تواند از لحاظ روانی برای انسان مشکل ساز شود.

خوردن قند به شکل نوشیدنی یا نوشابه های قندی، شکلات و آبنبات یا سایر اشکال کربوهیدرات ها در مواد غذایی پخته شده (برنج یا نان سفید)، مضر هستند.

ترکیب این مواد با کربوهیدرات های ساده منجر به افزایش سطوح قند خون می شوند. در این زمان، بدن از طریق تولید هورمون های کاهش دهنده گلوکز مانند انسولین و اینسرتین تلاش می کند قند خون را به حالت نرمال برگرداند. اگر این افزایش به مدت طولانی ادامه داشته باشد، این مکانیسم متوقف شده و منجر به بروز دیابت نوع 2 می شود.

مصرف پروتیئن باعث آزاد شدن گلوکاگون (glucagon)، هورمون دیگری می شود که میزان انسولین را تثبیت می کند

بونچی تأکید کرد: مصرف کمتر قند یا مصرف مواد قندی با موادغذایی دیگر بویژه پروتئین، می تواند اثرات مضر قند را تاحدودی کاهش دهد. مصرف پروتیئن باعث آزاد شدن گلوکاگون (glucagon)، هورمون دیگری می شود که میزان انسولین را تثبیت می کند.

به عنوان مثال، می توانید به جای استفاده از مقدار زیادی شکر در قهوه، آن را با شیر مخلوط کرده و به شکل لاته، کاپوچینو یا قهوه اوله مصرف کنید.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: popsci

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا