کشف سازه های باستانی مرموز در عربستان

بر اساس گزارش های جدید باستان شناسان، در حدود 400 سازه باستانی با قدمت چند هزار سال در عربستان سعودی کشف شده که برخی از این سازه ها دیواری شکل بوده و در نزدیکی دهانه ها و گنبدهای ناشی از گدازه های آتشفشانی ساخته شده اند. بسیاری از این سازه ها از جنس سنگ ساخته شده و باستان شناسان به دلیل شباهت آن ها از نمای بالا به دروازه، آن ها را دروازه ها نامیده اند.

این آثار در بخش های مرکزی و متمایل به غرب عربستان و در منطقه ای به نام هرات خیبر (Harrat Khaybar) قرار گرفته اند. پژوهشگران هنوز درباره قدمت و کاربرد این سازه ها اطلاعاتی در دست نداشته و بیشتر این آثار از طریق مطالعه تصاویر ماهواره ای به دست آمده و برخی از آن ها دقیقا در نزدیکی گنبد های آتشفشانی قرار دارند که در گذشته فوران کرده و مواد مذاب از آن ها خارج شده بود.

پرفسور دیوید کندی (David Kennedy) استاد دانشگاه وسترن استرالیا در این رابطه می نویسد: «دروازه ها از جنس سنگ ساخته شده اند و تعداد کمی دیوار نیز به دست آمده است. به نظر می رسد این دروازه ها قدیمی ترین آثار ساخته شده توسط انسان در منطقه محسوب می شوند هر چند هیچ توضیح دقیقی از دلیل و هدف ساخت این دیواره ها وجود ندارد.»

کوچکترین این دروازه ها حدود 13 متر طول داشته و طولانی ترین آن ها 518 متر است. بسیاری از این دروازه ها دارای تعداد زیادی دیوار هستند که به اشکالی مانند مستطی ساخته شده و برخی نیز شبیه حرف I در زبان انگلیسی ساخته شده اند که فقط یک دیوار یا سازه سنگی در انتهای آن ها قرار دارد.

پرفسور کندی در این رابطه می نویسد: «عموما دروازه ها در مناطقی بی حفاظ واقع شده و در کنار گدازه های آتشفشانی هستند. این منطقه خشک و بی آب بوده و تقریبا فاقد پوشش گیاهی است. به همین دلیل این منطقه را می توان جز عجیب ترین مناطق محسوب کرد.»

به اعتقاد این پزوهشگر، احتمالا چند هزار سال پیش در این منطقه شرایط جغرافیائی بهتری حاکم بوده و احتمالا شرایط مناسب تری برای زندگی انسان وجود داشته است. در بین این گدازه های آتشفشانی آثاری از جنس سنگ مشابه بادبادک و چرخ نیز کشف شده که احتمالا برای شکار مورد استفاده قرار می گرفته است. این آثار عمدتا در بالای دروازه ها و دیواره های قرار داشته و می توان استباط کرد که تاریخ ساخت دروازه ها قدیمی تر از دیواره ها است. از سوی دیگر وجود آثار گدازه های آتشفشانی بر بالای برخی دروازه ها نشان می دهد که این آثار در زمانی پیش از فوران آتشفشان ساخته شده و بعدها با فوران آتشفشان، مواد مذاب روی بخش هایی از آن را پوشانده بود.

نیاز به تحقیقات بیشتر

بیشتر این آثار بر پایه مطالعه تصاویر ماهواره ای کشف شده اند و هنوز مطالعات میدانی باستان شناسی در مورد ان ها انجام نشده است. هر چند در  دهه 80 میلادی تیمی از متخصصان آتشفشان اقدام به نقشه برداری از این منطقه کردند. در این مطالعات ویک کمپ (Vic Camp) و جان روبول (John Roobol) به وجود سازه هایی شبیه به دروازه در بین آثار مواد مذاب اشاره کرده بودند. امروزه این دهانه آتشفشانی دیگر فعال نبوده و احتمالا در یکی از اخرین فوران های آن، سازه های فوق زیر مواد مذاب قرار گرفتند. ویک کمپ در نوشته های خود تخمین زده است که این سازه ها باید در حدود 7 هزار سال پیشینه داشته باشند. هرچند تمامی این موارد در حد گمانه زنی بوده و برای بررسی دقیق موضوع باید فعالیت های باستان شناسی در محوطه انجام شده و مشخص شود کاربرد این دروازه ها چه بوده و پیشینه آن ها چقدر است.

جزئیات و مستندات مربوط به این کشف در قالب یک مقاله علمی در شماره ماه نوامبر مجله باستان شناسی و کتیبه شناسی جهان عرب (Arabian Archaeology and Epigraphy) منتشر خواهد شد.