تاثیر مصاحبه انگیزشی بر ترک سیگار

دراین مطالعه، 53 فرد سیگاری شرکت داشتند که هر کدام هر روز بیش از 10 نخ سیگار می کشیدند و حداقل یک سال به دخانیات اعتیاد داشتند. همچنین هیچ یک از آنها در گذشته در مداخلات روانشناختی برای ترک سیگار شرکت نکرده بودند.

پژوهشگران در این مطالعه به بررسی یک جلسه 20 دقیقه ای مصاحبه انگیزشی بر نگاه این افراد به دخانیات پرداختند. فرد مصاحبه کننده همدلی خود را با فرد سیگاری اعلام می کرد و بین رفتارهای فعلی فرد با اهداف آینده تمایز قایل می شد. همچنین مصاحبه کننده تا حد امکان از مقاومت و جبهه گیری در برابر فرد سیگاری خودداری می کرد.

نتایج این مصاحبه با یک نوع استاندارد مداخله دیگر و نیز با گروه کنترل مقایسه شد. سپس میزان تمایل فرد برای ترک سیگار با ارزیابی میزان واکنش فرد به تصاویر مربوط به دخانیات مورد بررسی قرار گرفت.

به این منظور پیش از انجام مداخله، تصاویری از دخانیات در کنار تصاویری دیگر به این افراد نشان داده شد. همه این افراد واکنش مثبتی به تصاویر مربوط به سیگار و دخانیات نشان دادند. اما واکنش این افراد پس از مداخله به همان تصاویر تغییر کرد و این بار احساسی نامطلوب در آنها از مشاهده تصویر سیگار و دخانیات ایجاد می شد.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان دخانیات مصرف می کنند. مصرف دخانیات اصلی ترین عامل مرگ زودرس در میان مردم به شمار می رود. این پژوهشگران امیدوارند این شیوه بتواند به عنوان یک رویکرد درمانی برای ترک سیگار مورد استفاده قرار گیرد.

جزئیات این پژوهش به تازگی در Behaviour Research and Therapy منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا