نوع ورزش مهم نیست فعالیت داشته باشید

مهم نیست که در باشگاه بدنسازی ورزش می کنید یا به طور روزانه پیاده روی کرده و با کارهایی از قبیل باغبانی و … فعالیت فیزیکی دارید؛ این عوامل شما را از بیماری های قلبی دور نگهداشته و خطر مرگ زودرس را کاهش می دهد.

داشتن زندگی پر از فعالیت و حرکت بدنی می تواند خطر مرگ را 28 درصد کاهش داده و احتمال بروز بیماری های قلبی نیز 20 درصد کمتر می شود. علاوه بر این هر چه میزان فعالیت بدنی و ورزش افراد بیشتر باشد، فواید آن نیز افزایش یافته و افرادی که 750 دقیقه در هفته پیاده روی و فعالیت بدنی سریع دارند 36 درصد کمتر با خطر بیماری قلبی و مرگ زودرس مواجه خواهند شد.

 در مطالعات انجام شده با عنوان آینده بیماری های همه گیر شهری و روستائی (The Prospective Urban Rural Epidemiology) بیش از 130 هزار نفر در 17 کشور مختلف دنیا توسط مرکز مطالعاتی جمعیت و بهداشت دانشگاه مک مستر با همکاری مرکز علوم همیلتون مورد مطالعه قرار گرفته و مشخص شد که داشتن 30 دقیقه فعالیت بدنی در طول روز یا داشتن 150 دقیقه تمرین ورزشی در هفته می تواند سبب افزایش و بهبود ضربان قلب و عملکرد رگ ها و عروق شده و خطر بروز بیماری های قلبی را کاهش دهد.  در این مطالعات افراد متعلق به طبقه متوسط با در آمد معمولی تحت بررسی قرار گرفته و به نقش و اهمیت فعالیت های بدنی در پیشگیری از بیماری ها و عوارض قلبی پرداخته شده است.

اسکات لیر (Scott Lear) سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق الذکر اعلام کرد: «با احتساب کشورهایی با درآمد پائین و متوسط در این مطالعات، ما قادر به تخمین دقیق فواید فعالیت بدنی در سلامت انسان بوده و دریافتیم این فعالیت بدنی می تواند از طریق ورزش، پیاده روی، فعالیت های جانبی یا حتی فعالیت هایی مانند خانه داری انجام پذیرد.»

به گفته پژوهشگران یک نفر از هر چهار انسان موجود در کره زمین، فعالیت بدنی کافی در طول زندگی خود نداشته و این آمار در کشورهایی مثل کانادا به سه نفر از هر 4 نفر نیز بالغ می شود.

بر اساس این مطالعات مشخص شد داشتن زندگی پر از فعالیت و حرکت بدنی می تواند خطر مرگ را 28 درصد کاهش داده و احتمال بروز بیماری های قلبی نیز 20 درصد کمتر می شود. علاوه بر این هر چه میزان فعالیت بدنی و ورزش افراد بیشتر باشد، فواید آن نیز افزایش یافته و افرادی که 750 دقیقه در هفته پیاده روی و فعالیت بدنی سریع دارند 36 درصد کمتر با خطر بیماری قلبی و مرگ زودرس مواجه خواهند شد.

سرپرست این تیم تحقیقاتی در ادامه توضیحات خود افزود: «اگر همه مردم جهان دستکم 150 دقیقه در طول روز فعالیت بدنی داشته باشند، پس از هفت سال میزان مرگ و میر به میزان 8 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.»

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در ژورنال تخصصی Lancet منتشر شده است.

 

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا