لزوم مدیریت صحیح منابع آب برای مهار پدیده ریزگردها

دکتر رسول خضری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر لزوم توجه بیشتر دولت و دستگاه های اجرایی به بحث مهار ریزگردها، گفت: ما جلسات متعددی در کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در زمینه بحث ریزگردها و همین طور آلودگی هوا که تاثیر زیادی بر سلامت شهروندان و وقوع بیماری هایی از جمله سرطان دارد، برگزار کردیم. در این جلسات از دستگاه های ذیربط همچون سازمان حفاظت محیط زیست دعوت به عمل آوردیم. همانطور که می دانید در بحث آلودگی هوا بالای 15 سازمان و ارگان درگیر هستند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: منشا اغلب ریزگردها خارج از کشور است که این میزان به بالای 80 درصد می رسد. کمتر از 20 درصد ریزگردها هم منشا داخلی دارد. به فرض در استان خوزستان بالای 700 هزار هکتار بیابان زایی داشتیم که دلیل آن هم خشک شدن تالاب هاست. دریاچه ارومیه هم نمونه بارز دیگری است. این مساله در اثر عدم مدیریت صحیح در زمینه منابع آب به وجود آمده است.

وی خاطرنشان کرد: ما کشور خشک و نیمه خشکی داریم و همین آب برای ما یک سلاح استراتژیک است. ما می گوییم که در دهه آینده، غذا و آب جزو سلاح های استراتژیک هستند. به همین دلیل تهدید یک کشوری با غذا و آب به مراتب خطرناک تر از تهدید با بمب هسته ای است.

خضری در ادامه یادآور شد: کشور ترکیه آمده سدی مثل سد آتاتورک زده که حجم مخزن آن به اندازه مخزن همه سدهای کشور ماست. این مساله باعث خشکی در دجله و فرات و کشورهایی مثل اردن و سوریه و عراق و قسمتی از عربستان شده است. مجموعه بیابان هایی که در سطح منطقه ایجاد شده است و نیز جهت بادها که از سمت غرب به شرق است، مساله ریزگردها در کشور ما را تشدید کرده است. بنابراین می توان گفت که این موضوع یک فرآیند فراملی و بین المللی است و سازمان بهداشت جهانی و کشورهای منطقه می بایست در این زمینه همکاری و مشارکت کنند. 

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس تصریح کرد: به نظر من اقدامات دولت در زمینه مهار ریزگردها کافی نبوده است. ما هم در عرصه بین المللی و هم در عرصه داخلی ضعیف عمل کردیم. متاسفانه دستگاه های اجرایی به وظیفه اصلی خود عمل نکرده اند. در همین بحث دریاچه ارومیه چه کاری انجام شده است؟ به جز نزولات جوی که خداوند نازل کرده است، کار خاصی مشاهده نکرده ایم.

وی افزود: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بالای 30 هزار حلقه چاه وجود دارد که مشغول تخلیه آب های زیرزمینی هستند. این موضوع را می توان به سایر تالاب ها نیز تعمیم داد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بالای 90 درصد دریاچه ارومیه خشک شده است. سونامی نمک در مناطق اطراف دریاچه ارومیه تاثیر نامطلوبی خواهد داشت. برآوردها نشان می دهد که این مساله می تواند روی 21 استان کشور تاثیر منفی بگذارد و حتی کشورهای همسایه را نیز درگیر کند. بنابراین انتظار داریم که مسوولان به موقع به وظایف خود عمل کنند و با راهکارهای کارشناسی درست، بر این معضل غلبه نمایند.       

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا