نقش معلمان بر شکل گیری رفتار کودکان

امروز پنجم سپتامبر برابر با چهاردهم شهریور ماه مصادف با روز جهانی معلم است. به طور عادی کودکان پس از خانه بیشترین زمان خود را در طول شبانه روز در مدرسه می گذرانند که این موضوع باعث شده است تا در بسیاری از فرهنگ ها از مدرسه با عنوان خانه دوم کودکان یاد شود.

مدرسه از بسیاری از جهات برای فرزند شما دارای اهمیت است زیرا در آن نه تنها با دانش و علم آشنا شده و آن را فرا می گیرند بلکه با چالش های زندگی مواجه شده و زیرساخت های شخصیتی کودک و شناسائی ارزش ها در محیط مدرسه رخ می دهد. در این میان شکل گیری شخصیت فرزند شما تا حد زیادی متاثر از رفتار معلمین و سایر دانش آموزان مدرسه است. در این یادداشت به بررسی تاثیرات معلم بر رفتار کودکان می پردازیم.

مدرسه از بسیاری از جهات برای فرزند شما دارای اهمیت است زیرا در آن نه تنها با دانش و علم آشنا شده و آن را فرا می گیرند بلکه با چالش های زندگی مواجه شده و زیرساخت های شخصیتی کودک و شناسائی ارزش ها در محیط مدرسه رخ می دهد. در این میان شکل گیری شخصیت فرزند شما تا حد زیادی متاثر از رفتار معلمین و سایر دانش آموزان مدرسه است.

معلم ارزش عشق و برابری را به کودکان می آموزد

زمانی که کودک، محیط خانه و والدین خود را ترک کرده و وارد مدرسه می شود، حمایت عاطفی، عشق و تاثیرات جانبی این محیط را ترک کرده و در خانه باقی می گذارد. در این میان موضوعی که وی را امیدوار نگهداشته و سبب می شود خود برا به عنوان عضوی از گروه همکلاسی ها حس کند، عشق و علاقه ای است که از سوی معلم خود دریافت کرده و در طول سال در این محیط درس هایی بسیار مهم را می آموزد. در این میان مهمترین موضوع، فهم برابری و مسئولیت پذیری در قبال رفتارها است.

معلم، بهترین ها را برای فرزندانتان به ارمغان می آورد

شما به عنوان والدین با بسیاری از نقاط قوت و ضعف فرزندان خود آشنا هستید اما قطعا معلم فرزندتان بهتر از شما با این موارد آشنا بوده و می تواند به فرزندتان کمک کند تا بدون تعصب و تبعیض، ضعف های خود را بر طراف کرده و نقاط قوت خود را بهبود ببخشد. به همین دلیل است که یک معلم باید تشخیص دهد که کدام کودک دارای استعداد نقاشی بوده و کدام یک باید در تمرینات ورزشی مشارکت کند. به همین دلیل شما نیز باید با کمک معلم فرزند خود به شناسائی استعدادهای وی پرداخته و از موفقیت فرزندتان در مسابقات ورزشی به همان اندازه خوشحال شوید که از کسب نمرات وی در امتحانات خوشحال خواهید شد. به خاطر داشته باشید معلمین بر خلاف والدین بر اساس واقعیت ها و استعدادهای فرزندان شما وی را راهنمائی کرده و تلاش نمی کنند به رویاهای خود در قالب فعالیت های کودکان، جامه عمل بپوشانند.

معلم به دانش آموزان در مواجه با استرس کمک می کند

امروزه مدارس برای دانش آموزان استرس زا هستند و در این میان نقش معلمین برای رفع این استرس بسیار مهم ارزیابی می شود. بسیاری از والدین فکر می کنند مدرسه عامل اصلی بروز استرس در کودکان است اما کمی منطقی بیاندیشید، آیا فرزند شما در خانه هیچ اضطراب و استرسی ندارد؟ در این مورد به معلم فرزند خود اعتماد کرده و باور داشته باشید که وی قادر به حل این مشکل است. به یاد داشته باشید که همه کودکان نیازمند توجه فوری به اضطراب خود نیستند و در برخی موارد با یک صحبت ساده با کودک مشکل را حل کرده و در مورد برخی کودکان نیز می توان این مشکل را با یک داستان حل کرد. یک معلم خوب همواره بهترین راه را برای حل مشکل استرس دانش آموزان پیدا می کند.

معلم راه و روش زندگی سالم را به دانش آموز نشان می دهد

خوردن غذاهای سالم و شاد زیستن را می توان اصلی ترین پایه های زندگی سالم محسوب کرد که معلمین به خوبی می توانند این موارد را به فرزند شما بیاموزند. اگر فرزند شما پس از بازگشت از مدرسه با سایر اعضای خانواده درباره غذاهای سالم و عادات خوب غذائی گفتگو می کند، دلیل آن تلاش معلم برای القای این ارزش در ذهن اوست. سبک زندگی سالم اصلی ترین موضوعی است که کودک شما در آینده به آن نیاز دارد.

معلم درس اخلاق و معرفت می دهد

امروزه بسایری از مردم از مدرسه انتظار علم آموزی صرف داشته و نوع آموزش های ارائه شده در آن را محکوم می کنند اما در این میان معلمین بهترین گزینه برای آموختن دروس اخلاقی به کودکان محسوب می شود. این نوع آموزش تنها از طریق گفتن داستان های اخلاقی امکان پذیر نبوده و بسیار عمیق تر از این موارد است. برای مثال اگر یک معلم تاریخ از بدی ها و تاثیرات مخرب جنگ به کودکان بگوید، این موضوع عمیقا در ذهن کودکان نقش بسته و این موضوع نقش مهمی در شکل گیری شخصیت اخلاقی کودک دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا