امواج لرزه نگاری حقیقت را بیان می کنند

متخصصان زلزله شناسی از وقوع یک زمین لرزه نسبتا شدید در بخشی از شمال شرق کره شمالی خبر دادند. این زمین لرزه 6.3 ریشتری ساعاتی پس از آن شناسایی شد که تصویر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در رسانه دولتی این کشور در کنار نوع جدیدی از بمب هیدروژنی نشان داده شد.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در کنار بمب هیدروژنی – تصویر: KCNA

داده های لرزه نگاری سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) نشان می دهد، آزمایش بمب هیدروژنی باعث وقوع این زمین لرزه شدید در 22 کیلومتری شمال شرق کره شمالی و در منطقه Sungjibaegam شده است. این منطقه فاصله چندانی با سایت آزمایش هسته ای Punggye-ri ندارد. سال قبل (6 ژانویه 2016) نیز انجام یک آزمایش هسته ای توسط کره شمالی باعث وقوع یک زمین لرزه نسبتا شدید در این کشور شد.

(سایت آزمایش هسته ای Punggye-ri – تصویر: CNN)

پس از آنالیز داده ها از سوی سازمان هواشناسی ژاپن، تارو کونو، وزیر امورخارجه این کشور در گفتگوی زنده تلویزیونی، رسما خبر انجام آزمایش هسته ای توسط کره شمالی را اعلام کرد. 

اگر اطلاعات اولیه درست باشند، آزمایش این بمب هیدروژنی، بزرگترین آزمایش هسته ای است که تاکنون در تاریخ کره شمالی انجام شده است. بمب جدید از قابلیت بارگذاری بر روی موشک های بالستیک برخوردار است.

انجام ششمین آزمایش هسته ای توسط کره شمالی، از سوی آمریکا و متحدانش در منطقه به عنوان تحرکی عظیم قلمداد و موجب نگرانی کشورهای منطقه شده است.

زمین لرزه یا انفجار بمب اتمی؟ امواج لرزه نگاری حقیقت را بیان می کنند

به گفته متخصصان، این "زمین لرزه مصنوعی" 9.8 برابر قدرتمندتر از زمین لرزه ای بود که پس از پنجمین آزمایش هسته ای کره شمالی در سال گذشته ثبت شده بود. آزمایش بمب هیدروژنی سال گذشته باعث وقوع زمین لرزه ای به قدرت 5.3 ریشتر گردید.

حتی درصورتیکه دولت پیونگ یانگ از اعلام رسمی انجام این آزمایش ها خودداری کند، متخصصان لرزه شناسی می توانند از طریق آنالیز شکل امواج لرزه ای، تعیین کنند که آیا این زمین لرزه طبیعی بوده است یا انفجار یک بمب اتمی باعث وقوع زمین لرزه مصنوعی شده است.

انفجار بمب اتمی باعث ارسال امواج فشرده به همه جهات می شود. امواج P سریعترین نوع امواج لرزه ای محسوب می شوند. هنگامی که یک انفجار، مانند یک آزمایش هسته ای صورت می گیرد، تمام نیروی حاصل از انفجار به مواد اطراف فشار وارد می کند.

داگلاس درگر (Douglas Dreger) متخصص زلزله شناسی در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی گفت: با انفجار بمب، بلافاصله سنگ های مجاور تحت فشار شدید قرار می گیرند که این اطلاعات در ایستگاه های لرزه نگاری به عنوان امواج P ثبت می شود.

درگر افزود: موج اول که به دستگاه های لرزه نگاری می رسد، سیگنال "بالا" تولید می کند. متخصصان زلزله شناسی از اصطلاح بالا (up) استفاده می کنند، زیرا وقتی که فشار از موج P می رسد، زمین واقعا به سمت بالا حرکت می کند و سنگ های زیرزمینی و خاک خرد شده و به سطح زمین می آیند.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منابع: BBC / guardian / nytimes / eos.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا