رونمایی ناسا از نسل جدید هواپپمای مجهز به بال های متغیر

به گزارش ایرنا از پایگاه ناسا، محققان ناسا هواپیمایی را ساختند که قادر است در جریان پرواز، شکل بال های خود را تغییر دهد. به اعتقاد محققان این نوع طراحی بال ها سالانه موجب میلیون ها دلار صرفه جویی در هزینه سوخت خواهد شد. به علاوه موجب کاهش وزن هواپیماها و کاهش سروصدا در هنگام بلند شدن از زمین و فرود می شود. 

در این طراحی، بال ها دارای ساختاری یکپارچه و انعطاف پذیر هستند که در مقایسه با نمونه های قبلی با آزادی عمل بیشتری می توانند به بالا و پایین حرکت کنند. علاوه بر این به دلیل حذف شدن فلاپ ها و تغییر زاویه خود بال ها به منظور تغییر جهت، بسیاری از اجزای مکانیکی موجود روی بال حذف شده و تا حد زیادی از تکان های هواپیما کاسته می شود.

طراحی بال ها که به عنوان ACTE (مخفف عبارت Adaptive Compliant Trailing Edge) شناخته می شود، در طول پرواز امکان قرارگیری آن ها را در زوایای مختلفی فراهم می کند و در نتیجه امکان کنترل آن ها را درست مانند بال های یک پرنده در اختیار می گذارد. 

البته به نظر نمی رسد که بال های ACTE به این زودی ها جایگزین بال های قبلی شوند، چراکه تمام فناوری های نوین مرتبط با هواپیماها، باید مجموعه عظیمی از آزمون ها و بررسی های امنیتی را پشت سر بگذارند تا به خطوط هوایی راه یابند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا